Home

USA 2004

I august blev vi enige om at vi ville en tur til Disney World i Florida. Vi blev også enige om at vi ville have et stop i New York inden vi skulle hjem, nu da vi skulle rejse den lange vej.

Vi bestemte at vi ville afsted den 7. oktober og så være i Florida en uge og derefter 3 dage i New York, for så at tage hjem den 17. oktober.

I Florida valgte vi at bo på et hotel inde i selve Disney World. Valget falde på et resort der hed All Star Movies. I New York var valget noget sværere da de fleste hoteller var rimelig dyre og mange steder var der allerede fuldt booket. Men vi fandt imidlertid et hotel midt i New York, New Yorker Hotel, som kun lå 500 m fra Empire State Building.

Herunder vil vi skrive vores dagbog og indsætte billeder fra turen.

7. Oktober

I dag var så dagen, hvor vi skulle afsted. Vi kørte til Billund hvor vi tog flyet til Amsterdam. I Ansterdam spiste vi frokost og tog et par slag kort. En time før flyet til Houston skulle lette, begyndte vi at gå mod gaten. Vi troede vi var i god tid, men vi så hurtigt, at de allerede var begyndt at boarde, så vi skyndte os til gaten, og da vi nåede den, kunne vi se at de var ved at lukke gaten. Vi nåede heldigvist ind, men måtte igennem krydsforhør om vores planer i USA, før vi blev lukket ombord.

Efter ti timer og et minuts flyvning landede vi i Houston. Og her begyndte det sjove. Vi skulle igennem immigrationen, og det tog os tre forsøg at få lov at gå igennem. Først manglede vi at udfylde et par felter på den grønne blanket, derefter manglede vi den præcise adresse på hotellet i Orlando. Tredie gang kom vi dog igennem, da det endelig lykkedes Rasmus at vælge den rigtige finger til fingeraftrykket.

Så måtte vi igennem gennemlysningen. Computer og kamera måtte op af taskerne, og selv skoene skulle igennem maskinen. Welcome to the United States of America.

Den to timer lange flyvetur til Orlando gik heldigvist hurtigt, selvom vi var ved at være godt trætte, klokken var da 3:40 om morgenen hjemme i Danmark.

Da vi ankom i Orlando, sad vi længe og ventede på vores bagage. Vi sad og kiggede på tavlen, hvor bagagebåndene blev vist. Vores blev dog aldrig vist, men vi fandt den dog til sidst. Vi fandt også den bustjeneste, der skulle køre os til hotellet, og afsted kom vi. Vi var på hotellet ca 2:40 lokal tid. Dvs. 8:40 om morgenen, dansk tid. Så vi røg lige på hovedet i seng. Christina havde da været vågen 25 timer i streg, og var ved at være træt. Rasmus havde heldigvist sovet lidt på flyet, men var også godt træt.

8. Oktober.

Vi stod op 7:30 og spiste morgenmad inden turen gik til Magic Kingdom. Vi startede med at prøve at stå i kø til en togtur rundt i Tomorrowland. Det lykkedes dog ikke helt, for da vi kom ud af elevatoren viste det sig at være en børnetur i rumraketter. Vi synes dog at det var meget sjovt, og Christina synes vist det var lidt vildt.

Lidt efter kom Christina i himlen, da vi fandt Peter Plys-land.

En vild tur gennem Hundredemeterskoven, hvor vi blandt andet hoppede med Tigerdyr og så Feletantdyr og Vusler.

Derefter så vi et utroligt imponerende 3D-show med alle Disney-figurerne. Der var både lugt og vind og vand – og selvfølgelig 3D, så figurerne fløj rundt om hovederne på os.

Et andet højdepunkt var da vi var i Buzz Lightyear-forlystelsen, hvor vi skulle skyde aliens ned fra vores rumskib. Christina var sej og fik 170.200 point mod Rasmus’ sølle 70.600 point.

Christinas helt store højdepunkt var dog da vi var inde og få taget billeder sammen med Æseldyret og hun fik et stort kram af ham.

Klokken tre var det paradetid. Rasmus så det hele, mens Christina havde bøvl med telefonkortet, så hun gik glip af starten.

Sidst på dagen tog vi en tur i toget rundt, men det levede slet ikke op til forventningerne, så vi stod hurtigt af. Christina fik dog taget et godt snapshot af Rasmus.

Sidst på dagen stod det på souvenirshopping. Christina købte ’slet ingen’ æselting!

Efter en dejlig dag i Disney tog vi hjem på hotellet.

9. oktober

Vi startede dagen ved 6-tiden med morgenmad på værelset. Grunden til vi stod så tidligt op, var at Disney-MGM Studios åbnede allerede kl. 8, kun for Resort-gæster. Vi ankom og gik direkte til Muppet-3D showet, som var den eneste attraktion uden FastPass, der havde åbent. Dagens højdepunkt var Hvem vil være Millionær. Vi var i studiet, hvor showet blev optaget. Alle kunne gætte med, selvom man ikke var i den varme stol. Det var næsten ligesom hjemme, bortset fra at man i den her udgave kunne ringe til en ”fuldstændig fremmed” i stedet for til en ven.

Et andet højdepunkt var showet med en forkortet version af Skønheden og Udyret.

Efter en lang dag i studierne tog vi tilbage til hotellet og fik en opfriskende tur i poolen, inden vi skulle til Magic Kingdom, hvor vi havde bestilt plads til aftensmad.

Her var der stopfyldt!

Vi gik lidt rundt og kiggede, men prøvede ikke noget, da køerne var meget lange.

Middagen var rigtig god. Der var en lækker buffet med masser af lækre retter. Dejligt ovenpå al den amerikanske fast food vi havde fået indtil nu. Og så var der selvfølgelig Æseldyr og alle de andre! Det var et hit!

Bagefter så vi fyrværkeri. Det var virkelig flot.

Efter fyrværkeriet skulle vi hjem, og det skulle alle andre selvfølgelig også! Så det tog omkring en time, inden vi var hjemme på hotellet.

10. oktober

I dag var vi Epcot. Hvor vi startede med at blive skrumpet i 3D-filmen ”Honey, I shrunk the audience”. Derefter var vi på en sejltur, hvor vi så en masse forskellige planter. Vi blev overrasket over at se nogle af planterne, for eksempel blev vi ret overraskede over at se hvordan en kaffe-plante egentligt så ud.

Bagefter gik vi en tur rundt omkring søen og så de forskellige ’lande’. I Italien spiste vi frokost på Alfredos og nød at vi ikke fik burgere. Efter frokost var vi i ’Norge’, hvor vi fik en sejltur gennem Norge.

Dagens højdepunkt var Mission Space, hvor vi blev sendt en tur til Mars i en rumraket. Der blev både simuleret kraftig acceleration under starten og vægtløshed i rummet. På Mars sendte vi mails hjem til Danmark.

Efter en smule shopping tog vi tilbage til resortet og fik en lur.

Aftensmaden spiste vi på værelset, da vi kom til at sove lidt for længe, og derfor ikke gad tage et andet sted hen.

11. oktober

I dag tog vi i Epcot igen. Vi havde håbet at prøve forlystelserne i Wonders of Life, men det viste sig, at der var lukket i øjeblikket. I stedet så vi så Ellen’s Energy Adventure. Da det var overstået kom vi ud til regnvejr. Vi havde heldigvist husket at tage en paraply med, men vi blev alligevel temmeligt våde. Efter lidt tid købte vi et par ponchoer. Det hjalp heldigvist lidt. Vi fik frokost i ”Mexico”. Efter vi havde spist vores burritos, skrev vi lidt postkort under parasollen. Det startede fint, men efterhånden som det begyndte at regne mere, begyndte det at regne på kortene, så vi stoppede.

I stedet fortsatte vi rundt i parken og så flere udstillinger og shows.

Midt på eftermiddagen tog vi tilbage og slappede lidt af, inden vi tog i Downtown Disney. Efter lidt shopping (stakkels Rufus) spiste vi aftensmad i Earl of Sandwich, hvor vi fik ... sandwich.

Vi fortsatte shoppe-turen og gik henover Pleasure Island, hvor der lå diskoteker og barer. Vi nøjedes dog med en ’lille’ is.

Godt forstoppede tog vi busen hjem på hotellet, hvor vi fik lidt at drikke, skrev dagbog- dvs. Rasmus skrev dagbog, Christina snorksov, og gik i seng.

12. oktober

I dag var vi i Universal Studios.

Vi blev hentet af bussen kl. 8. Men da vi skulle omkring flere hoteller, og det tog lang tid hver sted, blev klokken 9.20, før vi nåede frem. Vi startede med at gå om bag i parken, hvor der ikke var særlig mange mennesker, så vi kunne gå lige ind i de to første forlystelser, Back to the Future og Men in Black.

Senere på dagen fik Rasmus lokket Christina i fordærv. Han fortalte hende, at Return of the Mummy ikke var en rutchebane; men det var det. Hun tog det nu meget pænt alligevel.

Vi sluttede af med at se Terminator 2 – 3D, og tog hjem fra parken kl. 4.30.

Da vi kom hjem sad Æseldyret på sengen og så fjernsyn. Det var vist rengøringen, der havde været på spil.

Vi tilbragte resten af aftenen på hotelværelset med at skrive postkort og slappe af.

13. oktober.

I dag startede vi med at tage i Disneys Animal Kingdom. Vi startede med en flot 3D film: It’s tough to be a bug. Herefter tog vi en tur i Kali Rapids. Som der stod udenfor: ”You will get wet. You might get soaked.” Det sidste gjaldt for os. Vi blev gennemblødt. Især Christina blev rigtigt våd.

Vi prøvede på at tørre lidt i solen, men Christina blev nødt til at købe en ny t-shirt.

Senere tog vi en tur på safari, spiste frokost i Afrika og så et flot show med figurerne fra The Lion King.

Om eftermiddagen tog vi igen i Magic Kingdom. Her tog vi en tur i Peter Plys igen og Rasmus fik revance i Space Rangers (fordi Christinas pistol ikke virkede ordentligt). Efter at have prøvet lidt flere ting, forsøgte vi at finde et ordentligt sted at spise, men da der ikke rigtigt var nogle ordentlige steder uden kø, tog vi hjem på hotellet og spiste. Bagefter slappede vi af og fik pakket til i morgen tidlig.

14. oktober

I dag stod vi op (alt for tidligt) kl. 4, da vi skulle hentes kl. 5. Vi havde først fået at vide, at vi kunne checke ud aftenen før, da vi skulle tidligt afsted. Da vi prøvede onsdag aften, kunne det ikke lade sig gøre alligevel, men de lovede at vi ville have regningen kl. 4. Da den stadig ikke var kommet kl. 4.30, ringede Rasmus til receptionen, hvor de sagde, at det slet ikke kunne lade sig gøre at få regningen så tidligt, men at vi kunne komme ned i receptionen og checke ud. Her kunne de sjovt nok fint printe regningen ud til os.

Vi ankom til New York omkring kl. 10. Efter lidt bøvl fandt vi en bus, der kunne køre os til Manhattan. Rasmus troede, at det var smartest at tage til Central Station, så det gjorde vi. Der kunne vi ikke finde metroen, men en flink mand fortalte os, at det var nemmest at tage en taxa. Det gjorde vi så, og han kørte tilbage, hvor bussen kom fra, og standsede 100 meter fra hvor bussen havde sit første og eneste andet stop.

Vi fik checket ind på hotellet. Det var noget andet end Disney. Rent ud sagt ligner gangene noget, der var løgn. Badeværelset lugter muggent. Men alligevel koster det over det dobbelte af Disney-hotellet.

Men vi skal jo heldigvist bare sove der. Vi bor på 25. etage, og der er en rigtigt flot udsigt. Til gengæld får man propper i ørerne af at køre med elevatoren.

Da vi var kommet på plads gik vi ud for at se på byen. Vi bor 500 meter fra Empire State Building, så der gik vi ned.

Vi fortsatte ned af 5th Avenue og op af Broadway, som også ligge op af hotellet. Vi så på en del forretninger, men købte ikke rigtig noget. Vi var vist for trætte. Ved 5-tiden gik vi tilbage på hotellet, da vi begge havde ret ondt i fødderne. Vi hvilede os lidt, og kl. 7 gik vi ud for at finde noget aftensmad. Vi gad ikke gå ret langt, og der lå en Wendys tæt på, så vi gik derind, da Rasmus mindedes at det var noget af det bedst fast-food i USA. Det var det ikke. Maden var fed og kedelig. Fedtet drev ned af burgerne, så Christina gav op halvvejs. Vi gik ind på et pharmacy, og købte en yogurt til hende i stedet.

Tilbage på hotelværelset skrev vi dagbog og så American Wedding.

15. oktober

Op kl. 8 og afsted. Vi skulle finde et sted at spise morgenmad, og det tog længe! Vi prøvede først at kigge på McDonalds, hvor Rasmus mente, man kunne få en ok morgenmad. Men da vi ikke havde lyst til bacon og æg-burgere, ledte vi videre. Til sidst endte vi i en kaffebar, hvor vi kunne få bagels, yogurt og muffins.

Efter morgenmaden tog vi subwayen til Ground Zero. Det var en stor bar plet med et hegn omkring, men man kunne se, hvordan de omkringliggende bygninger var ved at blive genopbygget.

Vi fortsatte til Wall Street, hvor vi bl.a. så New York Stock Exchange. Det var omringet af hegn og politifolk med maskinpistoler, så vi opgav at komme ind og se den.

I stedet gik vi ned til vandet, hvor vi sad et stykke tid.

Bagefter tog vi op til Central Park, hvor vi ledte efter F.A.O. Schwartz, den gamle, traditionsrige legetøjsbutik, men den var lukket eller under ombygning I stedet gik vi en lille tur og nød naturen, regnvejret og de mange egern.

Vi fortsatte i stedet ned af 5th Avenue, hvor vi så på de dyre butikker.

Vi fandt en lækker ’sund mad’-restaurant, hvor vi fik en lækker frokost. Derefter gik vi over til teater-distriktet og Broadway. Vi endte på Times Square og var inde i den gigantiske Toys’R’Us.

På det tidspunkt var der lidt for mange mennesker, og vi var lidt for trætte i fødderne, så vi gik tilbage på hotellet, men slog lige et smut forbi Macy’s, hvor vi fik en lækker Ben & Jerry-is.

16. oktober

Vi startede dagen med morgenmad på Starbucks. Så vi tog undergrunden op til Columbia University. Og efter at have gået lidt rundt i området fandt vi også universitetet. Det var flot.

Så var det shoppetid. Vi startede med at tage til en Diesel-forretning, da vi havde hørt at mærkevarer var billige herovre. Det gjaldt ikke Diesel-jeans. De var faktisk dyrere end hjemme. Tilgengæld lå stormagasinet Bloomingdales lige ved siden af, så der tog vi ind og shoppede. Vi fandt en lækker kaffemaskine, som selv kunne kværne bønnerne, så den købte vi.

Bagefter tog vi downtown for at købe bøger. De havde ikke så mange, som Rasmus havde regnet med, men han fandt da nogle stykker. Efter frokost tog vi hjem med indkøbene, og derefter gik vi ud og så på spil. Vi købte tre, og fortsatte så til Manhattan Mall, hvor vi så på tøj. Christina fandt en del lækre ting og stakkels Rasmus slæbte. Vi spiste aftensmad i mall’en, og da vi var færdige gik vi forbi Macy’s og købte en kuffert til at have alle indkøbene i.

Så tog vi hjem på hotellet, hvor vi hyggede os med en film og Christina pakkede.

17. oktober

I dag var så dagen hvor vi skulle hjem, men da vi først skulle flyve kl. 18.50 havde vi hele formiddagen til sightseeing. Vi startede med at tage undergrunden til South Ferry hvor vi tog færgen til Staten Island. På vejen så vi Frihedsgudinden, Brooklyn Bridge og Manhattans skyline fra vandsiden.

Efter sejlturen tog vi igen til Manhattan Mall hvor vi fik købt et par småting og fik noget frokost. Så gik vi egentlig bare rundt og skulle have tiden til at gå, da vi først skulle med bussen 14.25. Vi var rundt i et par forretninger som havde alt muligt skrammel – Det var meget underholdende. Vi nåede også en tur forbi et stormagasin hvor Christina købte en Gameboy.

Vi vendte derefter snuden mod hotellet, for vi var ikke helt sikre på, hvor bussen gik fra. Vi fandt dog busstoppestedet rimeligt hurtigt og blev enige om at tage bussen allerede kl. 14. Der kom bare ikke nogen bus. Nogle af de andre i køen tog en taxi, men vi ventede lidt endnu. Så kom der en mand og sagde, at bussen var forsinket, og vi ikke skulle regne med at komme med den første bus. Der kom så en bus 14.30, og de to, der stod foran os i køen, kunne få plads. Chaufføren gav imidlertid også de to, der stod bag os lov til at komme med, selvom der ikke var flere siddepladser. De sagde, at vi ikke kunne komme med, men så måtte Christina puste sig op, for det kunne ikke passe, at nogle, der stod efter os i køen, kunne komme med, når vi ikke kunne. Det hjalp, og vi fik lov at komme med, om end vi skulle stå op. Lad os bare sige, at det ikke er rart at stå op i en bus, der kører midt i New York. Men vi kom da til lufthavnen. Efter en smule bøvl fandt vi den skranke, hvor vi skulle tjekke ind. Der var lang kø, så det tog lang tid, inden det blev vores tur. Vi fik dog vores billetter og vejet vores bagage. Vi skulle imidlertid selv bringe vores bagage til sikkerhedstjek. Her var køen endnu længere, vi stod der i ca. 45 minutter. Da det næsten var vores tur, kom der pludselig en kæmpe skare af mennesker, der skulle have lov til at komme foran, da deres fly snart gik. Så måtte Christina brokke sig igen, og vi fik lov at komme af med bagagen.

Efter sikkerhedstjekket fik vi os en smoothie, den sidste i rækken, inden vi skulle ombord på flyet. På flyet sad vi på række med den mest underlige mand. Han sad og sang, talte og gryntede for sig selv. Christina syntes, at han var rimelig spooky.

Efter et kort ophold i London tog vi flyet til Billund, hvorfra vi kørte hjem.