Home

Island-Norge 2016

Torsdag den 16. juni

Vi stod op til sædvanlig tid, da Thomas meget mod sin vilje skulle i skole. Han var en smule utilfreds med at vi andre allerede havde ferie.

Formiddagen gik med at pakke færdigt samt være til 3 måneders samtale i børnehaven.

Kl. 13.30 hentede vi Thomas i skolen og kørte ud til lufthavnen og fik tjekket vores bagage ind. Vi boardede flyet og netop som vi snakkede om at vi var glade for, at vi ikke skulle til Barcelona, fordi det fly var en del timer forsinket, kunne kaptajnen på vores fly fortælle at siden vi havde misset vores slot kunne vi ikke lette før om to timer grundet tordenvejr på turen.

Heldigvis endte vi med kun at være ca. 40 min forskinkede. I Gatwich tog vi toget (det var ikke helt let med 5 kufferter og en klapvogn) ind til Victoria Station, hvor vi steg ombord på endnu et tog mod Dover. Vi var kommet i en forkert kupe, da toget delte sig på halvvejen, så ved det første stop måtte vi skifte kupe (hvilket igen ikke var så let med alt vores oppakning).

Vi ankom til Dover 20.30 engelsk tid og var på hotellet ca. 15 min senere, hvor vi havde bestilt aftensmad hjemmefra. Servicen var noget langsom, da der kun var en enkelt servitrice og mange kunder. Vi var alle, med undtagelse af Jakob, ved at være ret trætte. Klokken blev imidlertid næsten 11 inden vi kom i seng.

Fredag den 17. juni

Drengene vågnede omkring kl. 7 og var friske - vi andre kunne godt have sovet et par timer mere. Vi hyggede lidt på værelset med Ipad og morgentv inden vi gik ned og spiste morgenmad. Efter morgenmaden gik Rasmus ud for at handle, mens Christina fik pakket vores ting sammen. Da Rasmus kom tilbage, kunne Christina fortælle, at hun på Facebook havde læst, at boardingen på skibet ville blive forsinket. Det skulle rengøres ekstra grundigt, da der på den foregående cruise havde været for mange der havde været syge.

Vi besluttede derfor at bruge lidt længere tid på Dover Castle end vi havde planlagt hjemmefra og bestilte en taxa til kl. 14, da vi checkede ud af hotellet.

Så begav vi os ellers op mod slottet. Det var en ret hård tur op af bakke - især med en stor klapvogn på slæb.

Da vi havde kæmpet os op på toppen og købt billetter, startede vi med at se den del af de underjordiske tunneller som blev brugt til hospital under 2. verdenskrig. Da vi kom ud derfra var det begyndt at regne. Det var vi ikke helt forberedte på, og havde ikke fået vores regntøj med. Heldigvis var der en regnponcho i rygsækken Thomas kunne bruge, og Jakob sad nogenlunde tørt i klapvognen. Vi andre blev imidlertid godt våde, da vi gik op mod The Great Tower, hvor vi brugte en times tid på at se de mange rum (og gå op og ned at de mange trapper). Vi holdt en lille spisepause i deres cafe og fik købt et par paraplyer til turen ned, da det nu regnede virkeligt meget.

For foden af bakken gik vi ind i en lille park, hvor Thomas kunne hygge sig mens Jakob sov. Christina var lige inde i en sportsbutik og købe et par kondisko, da hun blev ved med at glide på de våde sten i de sko hun havde på (som heller ikke var vandtætte).

Tilbage på hotellet ventede vi et godt stykke tid på taxaen som først kom 14.20. Det var den samme chauffør som i går. Han var meget flink. Turen til terminalen tog ikke mere end 5 minutter. Her fik vi hurtigt tjekket ind og gik op for at spise en sen frokost. Efter frokost var vi lidt i kahytten inden den obligatoriske sikkerhedsøvelse, som sædvanlig tog lang tid.

Efter endnu et kort ophold i kahytten gik vi ned for at spise aftensmad. For første gang efter at vi er begyndt at bede om at sidde alene blev vi sat sammen med en anden familie. De er nu heldigvis meget flinke.

Efter maden kom drengene i bad og blev puttet efter en lang dag, hvor vi har gået meget. Christinas skridttæller siger 13.750 skridt, hvor de fleste af disse har været op af bakke eller op og ned af trapper.

Lørdag den 18. juni

Drengene sov dejligt længe og da de vågnede gik vi op i Cabanas og fik den gode Disney morgenmad. Thomas spiste en halv tallerken med bacon og adskillige pandekager og Jakob fik spist godt med røræg og melon.

Efter morgenmaden gik Christina og Thomas hen for at tegne Mickey mens Rasmus og Jakob gik i klubben og legede.

Da vi kom tilbage på værelset var Fish Extenderen fyldt med gaver, som vi pakkede op. Jakob havde også fået noget Cars legetøj, som han og Thomas legede en del med.

Det blev hurtigt frokosttid, så vi gik i Cabanas, hvor der var engelske specialiteter: fish'n'chips, yorkshire pie og meget mere.

Efter frokosten hang vi ud i koøjerne på tredje etage, hvor vi hyggesnakkede og kiggede på vandet. Jakob snakkede lystigt om den store vandpytte vi sejlede i. Efter en god lang hyggesnak var det var tid til "craftning". Vi skulle lave "door-hangers", så vi fik farvet og klistret en del med pallietter.

Derefter var det tid til Jakobs middagslur. Han tog sig en god skraber sammen med Christina, mens Rasmus læste og Thomas skrev på sin bog.

Da Jakob vågnede gjorde vi os klar til "formal night". Mens vi var i gang blev vi ringet op af overtjeneren, der havde skaffet os et bord for os selv. Vi takkede ja, selv om vi havde en smule dårlig samvittighed over for vores bordfæller, men de kunne nu godt forstå, at vi gerne ville sidde for os selv.

Nede i restauranten havde vi fået et 6-mands bord for os selv. Vi fik lige hilst på vores gamle bordfæller, og de kunne heldigvis sagtens forstå, at vi gerne ville sidde privat. Efter en lækker aftensmad gik vi tibage til vores kahyt. Jakob og Rasmus fik sig en drink på vejen.

Senere var der show. For første gang vurderede vi at Jakob var frisk nok til at komme med. Det var et gammelt show, men det var faktisk første gang nogen af os så det. Vi nød det alle sammen. Jakob var vældig opslugt og Thomas blev så rørt under afslutningssangen at han kom til at græde.

Oppe på værelset gik der ikke længe før begge drenge sov.

I dag sagde skridttælleren kun 6.292.

Søndag den 19. juni

Christina vågnede ved 1 tiden til lyden af løbende vand. Først tænkte hun, at det var Rasmus som var på toilettet, men så kunne hun mærke han ved siden af sig i sengen. Så tænkte hun, at det nok var Thomas, men efter et stykke tid blev hun klar over, at det ikke var en som tissede, for lyden af løbende vand blev ved.

Det viste sig at toilettet løb med vand, og det var ikke som et dansk toilet, hvor der kan løbe lidt vand ned i kummen. Her fossede vandet ud med voldsom kraft ud over toiletkanten og ud på badeværelsesgulvet og derfra videre ind i selve kahytten og ud på gangen.

Rasmus kunne ikke få toilettet til at stoppe med at løbe, så mens Christina forsøgte at holde vandet inde på toilettet ved hjælp af håndklæder, ringede Rasmus til Guest Services som imidlertid ikke tog telefonen. Så Christina tog morgenkåben på og gik ud for at lede efter noget personale. Heldigvis fandt hun en der var i gang med at støvsuge et par etager længere nede. Han kom med op til kahytten. I mellemtiden havde Rasmus fået fat i Guest Services som også sendte personale til kahytten. Der kom en altmuligmand, som heldigvis kunne slukke for vandet med det samme.

Derefter kom housekeeping med en støvsuger som kunne suge det værste vand op. Den larmede ret meget, men drengene sov fra det hele. Altmuligmanden fik ordnet toilettet ret hurtigt, og Rasmus og Christina kunne komme i seng igen.

Vi var dog ret trætte da Jakob vågnede allerede kl. 6. Han kunne heldigvis underholde sig selv med noget tegnefilm, mens vi andre halvsov.

Vi vækkede Thomas omkring kl. 8. Han var tilgengæld ret træt. Efter morgenmaden var vi lige hurtigt i kahytten efter vores grej og klapvognen, her var de igang med at suge vand op med den store støvsuger, men der var så meget, at der kom en med et nyt gulvtæppe, lige som vi gik for at gå fra borde.

Da vi var kommet af skibet gik vi ned og tog shuttlebussen ind til Tynemouth hvorfra man kunne taget toget videre ind til Newcastle. Vi nåede imidlertid aldrig så langt. Vi blev i Tynemouth hvor vi først var på marked og derefter inde og se ruinerne af en gammel borg. Der var både kirkegård, kirke og en bunker fra 1. og 2. verdenskrig.

Drengene boldrede sig også rigtigt på det store græsareal. Lidt senere gik vi ud på en lang mole, som sammen med dens tvilling afgrænsede indsejlingen til havnen. Det var en hyggelig tur. Da vi kom ind til byen igen, tog vi bussen tilbage til skibet. Det var Jakob var meget glad for, for han var noget sur over at vi ikke sejlede i dag.

Efter en sen frokost på pooldækket blev Jakob puttet, mens vi andre hyggede med diverse Ipads mv. Christina faldt vist også lidt i søvn. Rasmus fik ordnet noget vasketøj.

Da Jakob vågnede sad vi og så udsejlingen og de mange mennesker som stod på land og vinkede til skibet. Derefter var det tid til aftensmad. Thomas spiste en kæmpe steak, som gjorde ham så mæt, at han ikke ville have dessert.

Bagefter var vi til "Do you think you know your family?" som var meget sjovt. Jakob synes imidlertid det var lidt kedeligt, så han var noget urolig. Da showet var slut gik vi i kahytten, hvor Rasmus og Jakob hyggede med tegnefilm, mens Thomas og Christina gik ud og delte vores Kinderæg ud, som var en del af den Candy exchange vi var meldt til.

Da de var retur blev Jakob puttet, mens Thomas og Rasmus gik til endnu en omgang "Do you think you know your family?". Den her gang blev Thomas og Rasmus valgt som deltagere og de fik delt nogle af familiens hemmeligheder ud. Blandt andet hvad Thomas kunne gøre der drev Rasmus mest til vanvid (drille hans lillebror) og Rasmus's mest ulækre vane (ifølge Thomas var det at prutte).

Vi fik indhentet de manglende skridt fra i går, da skridttælleren viste 13.927 skridt, da vi gik i seng.

Mandag den 20. juni

I dag sov vi allesammen efter Jakob standard længe. Omkring kl. 8 var vi alle vågne og tullede rundt i kahytten inden vi gik op og fik morgenmad. I dag var vi i Kirkwall, Skotland. Vi havde ikke booket en udflugt i dag, da de få vi kunne vælge imellem ikke lød særlig spændende.

Da vi var færdige med at spise morgenmad, gik vi direkte af skibet. Det var en ret stejl landgangsbro idag, så det var lidt besværligt med klapvognen.

Fra skibet gik der en shuttle bus ind til rutebilstationen. Den tog vi og gik efterfølgende en en tur gennem byen. Sidste år fandt vi en rfigtig god legetøjsbutik, med mange spændende "nørde" legesager, så der gik vi hen igen. Jakob fik en krodille-legetøjsbil og en kuffert med Paw Patrol-tegneting. Thomas fandt ikke rigtigt noget han ville have. Lidt senere købte han endnu en minecraft t-shirt til samlingen.

Ellers kiggede vi bare lidt mere inden vi tog bussen tilbage til skibet, hvor vi spiste frokost på dækket.

Efter frokost gik vi i klubben og legede indtil Jakob skulle sove sin middagslur. Da vi kom ned i kahytten stod der en gave til os bestående af en flaske champagne, 2 næbdyret Perry bamser og 4 Mickey Mouse rice crispie snacks. Gaven var fra Guest Services, som undskyldning for problemerne med vores oversvømmede toilet.

Mens Jakob sov, var Thomas og Rasmus i poolen. Det var lidt koldt, men heldigvis var der et par dejligt varme spa-bade, hvor Thomas og Rasmus på skift sneg sig hen. Da de kom tilbage til kahytten tog både Rasmus og Christina sig en lille lur. Thomas spillede Ipad.

Hen på eftermiddagen kaldte kaptajnen ud over højttaleren og fortalte os, at der var lovet stiv kuling i Nordsøen, så vi skulle vente høj søgang de næste ca. 20 timer.

Aftensmaden fik vi i Lumieres. I aften stod det på det franske køkken, hvor Rasmus til Thomas store væmmelse fik snegle. Efter maden gik vi ned i kahytten. Vi havde bestemt, at vi bare ville se film i kahytten i stedet for at gå til show i dag. Før filmen gik vi en tur på dækket og hentede soft ice, så vi kunne lave vores egen sundae med det sæt, vi havde fået i Fish Extender gave.

Mens vi  så Zootopia i kahytten kunne godt mærke at skibet var begyndt at vugge ret meget.

Jakob var noget urolig mens vi så film og snakkede på et tidspunkt om at han var sulten, men han ville ikke have noget at spise. Vi tænkte ikke synderligt over det før at han pludselig kastede voldsomt op: han var blevet søsyg. Vi fik fjernet det værste, og Jakob fik et bad, mens Thomas og Christina gik ned og vaskede Bamme og Jakobs tæppe. Der kom også hurtigt en mand og desinficerede kahytten og skiftede sengetøjet.

Thomas og Christina gik en tur op på dækket og fik lidt luft og Thomas fik sig også en søsygepille inden vi sagde godnat.

I dag nåede vi ikke målet på 10.000 skridt, da skridttælleren kun viste 8.980 skridt da vi gik i seng.

Tirsdag den 21. juni

I løbet af natten skulle vi stille uret en time tilbage, så vi fik alle en tiltrængt ekstra times søvn. Thomas kunne godt have brugt at sove endnu længere, men vi havde booket en morgenmad med Mickey og venner til kl. 8, så han var nødt til at stå op.

Efter morgenmaden hvor vi fik hilst på Fedtmule, Pluto, Minnie og Mickey, gik vi tilbage til kahytten hvor vi var indtil Jakob og Rasmus skulle på Haffalaffel-jagt i klubben og Thomas og Christina skulle ned og tegne Stitch og Olaf. Jakob og Rasmus kom og var med, mens vi tegnede Olaf.

Da vi havde tegnet en næsten præsentabel Olaf gik vi ned til receptionen for Guld og Platin medlemmer af Disneys Castaway Club. Her fik vi drinks og så nogle af de nye sange fra Disneys musical Twice Charmed. Vi fik også lov til at se nogle af de sceneskift, som man ellers ikke plejer at få lov at se.

Efter receptionen spiste vi frokost og gik ned i kahytten så Jakob (og Christina)  kunne få deres middagslur. Thomas så Kung Fu Panda og hyggede sig gevaldigt. Da alle mand var vågnet op, gik vi ned i "Labben" hvor de havde åbent hus. Thomas var nu ikke helt tilfreds med, at man ikke længere kunne lave sin egen tegneserie på deres computere. Men han sejlede lidt med Disney Magic i stedet for.

Inden aftensmaden fik vi taget billeder af drengene.

Efter maden var vi inde og se showet Twice Charmed, som var blevet en del bedre med de nye ændringer. Jakob hyggede sig også. Han nyder at se show og spise popkorn (som han kun vil dele med sin far).

Da showet var slut gik vi ned i kahytten og fik puttet begge drenge. De mente nu ikke det var sengetid, men der gik alligevel ikke længe inden de begge snorkede højlydt i deres senge.

Man skulle ellers tro, at vi fik gået mange skridt i dag, da vi vaklede meget fra side til side, men vi er kun nået op på 5.347.

Onsdag den 22. juni

I dag vågnede vi ved 8 tiden hvor vi var på vej ind i Reykjavik havn. Vi skyndte os at få pakket til dagens udflugt, da vi skulle tidligt afsted. Da alle mand var klar, gik vi op for at få morgenmad, men der var helt stoppet med mennesker i Cabanas, så vi spiste den ude på dækket i stedet. Det var meget hyggeligt, men også lidt koldt da vi sad i skyggen.

Da vi var færdige, tog vi elevatoren ned til dæk 3, hvor vi kom af skibet som nogle af de første. Da vi kom ned på kajen, gik vi på jagt efter den bus vi skulle med til dagens rundtur på Islands sydkyst.

Bussen var der ikke at se nogle steder, og den første vi spurgte, gav bare et ret surt svar om, at hendes selskab ikke udbød den tur vi skulle på (hun kom dog lidt senere hen og sagde undskyld). Til sidst fandt vi dog en mand fra turselskabet, som fortalte at den ville være der om 5-10 minutter. Det blev de så ved med at fortælle os i næsten en time inden bussen endelig kom.

Den første times tid kørte vi bare sydpå, og selvom vi så et par byer og en masse landskab, var det lidt kedeligt. Vi havde ikke fået en iPad med til Thomas, da Rasmus åbenbart ikke mente det var nødvendigt at pakke den i tasken, selvom Christina havde lagt den frem,  så han lånte Rasmus's telefon, hvor han kunne læse Hunger Games på, så han var ret opslugt. Jakob ville derimod gerne sidde og kigge ud og snakke om alt hvad vi kørte forbi.

Første stop var et udkigspunkt, hvor vi kunne se Vestmannaeyjar i det fjerne. Hovedøen Heimaey blev oversvømmet af lava i 1973, men er nu beboet igen. Bagefter så vi en gård der var blevet helt overdækket med aske under udbruddet i 2010.

Så var det tid til dagens første vandfald: Seljalandsfoss. For at se det oppefra skulle vi op af en masse trapper, så vi var godt forpustede da vi nåede toppen, Thomas talte trappetrin på vej op, men gav op omkring 380. Der var en flot udsigt over vandfaldet, selvom det kun var Jakob og Rasmus der turde gå helt ud og kigge. Thomas og Christina brød sig ikke om platformen, hvor man kunne se gennem gulvet og ud i ingenting.

Bagefter kørte vi til den lille landsby Vig, hvor vi fik frokost på et lille lokalt ret snusket cafeterie. Men maden var overraskende god. Efter frokost gik vi en lille tur ned gennem lupinerne ned til stranden, hvor bussen ventede på os.

Vi fortsatte ned til Reynisfjara stranden, hvor vi nød den fine udsigt ud over det meget bølgende hav. Stranden var helt fyldt med sorte sten og fantastisk flotte basalt-klipper.

Derefter kørte vi til Sólheimajökull-gletcheren. Vi troede egentligt at vi kom op at gå på den, ment gjorde vi ikke, da det krævede pigsko. Vi gik imidlertid helt hen til, hvor gletsjeren begyndte og kunne mærke lidt på den kolde is.

Efter gletcheren kørte vi til Skógafoss-vandfaldet. Her kunne vi se en mand helt oppe på toppen ved vandfaldets udspring. Vi kunne ikke rigtigt regne ud, hvordan han var kommet derop. Vi gik op af en sti, som førte bag om vandfaldet. Det syntes begge drenge var sjovt. Men det var nu lidt en udfordring det sidste stykke, da der kun var våde klippestykker at kravle op af. Vi blev ret beskidte og våde af vandsprøjtet, så vi var lidt kolde da vi kom tilbage i bussen.

Så gik det tilbage mod skibet. Vi var godt trætte, da det havde været en lang men spændende dag. Vi var først ombord 20.30, så der var ikke det helt store udvalg hvad angik aftensmad, så vi spiste burgere på dækket. Det var ret koldt, så vi skyndte os at blive færdige, så vi kunne komme ned i kahytten.

I kahytten så vi dagens billeder på fjernsynet inden begge drenge blev puttet.

Dagen startede langsomt ud, men skridttælleren nåede alligevel op på 14.365 inden vi gik i seng.

Torsdag den 23. juni

I dag har vi ikke udrettet det helt store.

Vi havde planer om en kort tur ind til centrum, men vi kom ikke afsted. Jakob vågnede allerede 5.30 og ville se tegnefilm og det tog et pænt stykke tid inden han faldt i søvn igen. Alle drengene sov da Christina vågnede, og hun nænnede ikke at vække dem, da alle var trætte efter den lange dag i går.

Jakob vågnede igen kl. 9 og så en halv times tegnefilm. Thomas vågnede først da vi vækkede ham kl 9.30.

På vej op til morgenmaden gik vi forbi vaskerummet, da Jakob havde tisset igennem alle hans bukser. Han tisser så meget nu, at bleen har svært ved at holde på det, men bleerne fås ikke større. Heldigvis er han begyndt at sige til når han tisser, så vi håber på at han smider bleen her i løbet af sommeren.

Efter morgenmaden hang vi lidt ud i koøjerne på dæk 3, mens vores roomsteward gjorde vores kahyt i stand. Resten af formiddagen gik med hygge i kahytten. Vi fik en sen frokost og efter den tog både Christina og Jakob en lur. Jakob sov næsten helt til aftensmadstid. Da vi havde spist aftensmad gik vi igen i kahytten og slappede af. Thomas og Christina var en tur i biografen og se Finding Dory - Thomas grinede ret meget, så han syntes vist den var god.

Efter filmen gik vi ned i kahytten igen, hvor vi ventede på at klokken skulle blive 24, så vi kunne komme op på dækket og se midnatssolen. I dag/nat går solen nemlig slet ikke ned da vi er nord for polarcirklen og det er midsommer.

Fredag den 24. juni

Her til morgen ankom vi til Akureyri. Vi havde booket en privat udflugt så da vi havde spist morgenmad gik vi direkte ud på havnen, hvor vores chauffør stod og ventede på os.

Vi fik pakket vores sager ind i bilen og kom afsted. Det var godt nok dejligt nemt i forhold til andre ture vi har været på.

Vi kørte østpå, over et mindre bjergpas og hen i den næste dal. Naturen var endnu mere smuk og varieret her end i Reykjavik-området.

Efter ca. en halv times kørsel standsede vi ved Goðafoss vandfaldet. Det var ikke helt så imponerende stort og flot som dem vi så i onsdags, men vi fik taget et par billeder af det og drengene hyggede sig med at lege omkring i lyngen nær ved vandfaldet. Vi skyndte os dog lidt videre, så vi kunne komme afsted før det væld af busser, der begyndte at ankomme med andre turister. Det lykkedes, for på resten af turen så vi ikke meget til resten af cruise-gæsterne.

Turen gik nu videre til Myvátn-søen, hvor vi skulle besøge de varme bade i Jarðböðin. Igen passerede vi vidt forskellige landskaber: floder, fjorde, snetoppede bjerge, sølandskab, lavalandskab og vulkaner.

Da vi annkom til Jarðböðin, blev vi blev modtaget af en forfærdelig stank af rådne æg. Det var lugten af svovlforbindelser fra de varme kilder. Man vænnede sig dog næsten til den i løbet af et stykke tid. Men vi fik klædt om og hoppet i de dejligt varme vand.

Stedet var langt mere hyggeligt og mindre turistet end Blue Lagoon, som man ikke kunne lade være med at sammenligne det med, og vi hyggede os rigtigt i ca. halvanden time. Netop som vi begyndte at gå ud, begyndte der at ankomme busser fra Disney-udflugter, så det var godt timet.

Derefter tilbød vores chauffør at køre os over endnu en bakkekam til en nærliggende geyser, og det tog vi imod. Det var endnu et helt nyt landskab: bjergsiden og et stort område omkring geyserne var helt indtørret af varmen og mange steder så man aflejninger af svovl. Det lignede at vi var ankommet på Mars. Igen blev vi også modtaget af lugten af svovl, nu blot endnu kraftigere. Der var både geyserer der sydede, nogle der røg og pøle af svovl-blandet mudder, der boblede.

Efter et hurtigt stop i et supermarked efter et par flasker vand gik turen nu hjemad. Vi kørte samme vej tilbage, men Christina og Rasmus blev ved med at se nye ting i landskabet, så det var også en fantastisk tur hjemad (Jakob og Thomas fik sig en lur).

Tilbage på skibet gik vi op i på dækket og fik en sen frokost (elevatorerne var lukket på grund en sikkerhedsøvelse som involverede generatoren, så vi måtte slæbe klapvognen op af trapperne) og derefter slappede vi af i kahytten indtil aftensmaden. Bagefter "nød" vi aftenens "stomp"-show fra vores kahyt (den kraftige bas gik lige ind i kahytten) mens vi så en Disney-film i fjernsynet.

Drengene blev putttet forholdsvist tidligt, for i nat skal urene stilles en time frem igen. De sov begge næsten med det samme.

Lørdag den 25. juni

Jakob sov helt til kl. 9 og Thomas endnu længere, så klokken blev ret meget inden vi kom op og fik morgenmad. Efter morgenmaden hyggede vi i kahytten, da der ikke rigtigt skete noget spændende på skibet, inden det blev tid til frokost.

Efter frokost gik Thomas og Christina ned i teatret og så Tangled the musical, som er det sidst nye show på skibet. Det var rigtigt godt selvom sangerne ikke var de bedste. I mens fik Jakob sig en god lur i kahytten og Rasmus så film.

Da Jakob vågnede legede vi med nogle af de Fish Extender gaver vi har fået i dag. Jakob var ret vild med dromedaren fra Dubai. Rasmus blev dog lidt træt af at skulle være dromedarens stemme.

Så blev det tid til aftensmad, som vi spiste i Cariocas. Under middagen kom der vagter ind og ledte efter Flynn Ryder (fra Tangled). Det synes Thomas var meget sjovt, men han håbede nu ikke at de ville spørge ham, om han havde set Flynn. Rasmus kunne næsten lade være med at brokke sig over at Christina, Thomas og Jakob gerne ville have hver deres Tangled-souvenirkrus. Thomas proglamerede ellers straks, at det var hans nye yndlings krus (Det er et gammeldags ølkrus med låg)

Efter aftensmaden delte vi Fish Extender-gaver ud. Det gik for en gangs skyld nemt, og alle kahytter på listen, havde en fish exteder ved deres dør. Vi gik alle fire ind og så Tangled sammen. Showet var lidt for langt for Jakob, så da han havde spist hans popkorn, gad han ikke rigtigt mere. Vi sad desværre, så det ikke lige var til at gå, men han klarede dog at se resten af showet uden at brokke sig alt for meget.

Tilbage i kahytten var det sovetid for drengene. Det var Jakob dog ikke helt tilfreds med, så det tog noget tid inden han sov.

I dag kan man godt se på skridttælleren, at det har været havdag, for vi har kun gået 6.623 skridt.

Søndag den 26. juni

I dag vågnede vi først ved 10-tiden (godt nok satte vi uret endnu en time frem i løbet af natten), så vi blev enige om, at vi vist skulle prøve at justere lidt på døgnrytmen. Heldigvis var den forventede ankomsttid i  Bergen kl. 12.15, så vi havde god tid til at gøre os gjort til dagen.

På vej op til morgenmad kunne vi godt se, at vi var ved at være nået helt ind til Bergen, og lidt efter annoncerede de over højttaleren, at vi var ankommet 1 ½ time før planlagt. Så da vi var færdige med at spise morgenmad, som tog lang tid i dag, da Jakob havde opdaget glæden ved amerikanske fruit loops, kunne vi, efter af have hentet vores ting, gik vi fra borde.

Desværre regnede det en del, så vi havde gang i regntøj og paraplyer.

Vi syntes ikke det var vejr til at gå tur på Flöyen, så vi gik en tur i byen i stedet. Der var et marked med masser af små fiskerestauranter, og vi købte rensdyr-, hval- og elgspegepølse. Vi var også nede ved "Lagunen", en lille park med en sø, som vi gik rundt om. Desværre var det søndag, så de fleste butikker var lukkede.

På vej tilbage ville vi egentligt have spist fisk på ved et af de små spisesteder, men ved nærmere eftersyn var der ikke rigtig noget vi havde lyst til, så vi gik tilbage på skibet og spiste i stedet.

Eftermiddagen brugte vi på at lege og hygge på værelset. Jakob sprang middagsluren over for bedre at kunne sove tidligt til aften.

Inden aftensmaden fik vi taget billeder og jagtet spor til en skattejagt og fandt på vejen ud af, at internet cafeen var blevet lavet om til et lille legeområde for mindre børn, så det var lige sagen for Jakob.

Efter aftensmaden fik drengene et bad og blev smidt tidligt i seng, og vi fik ordnet en gang vasketøj.

Selvom vi ikke fik set så meget af Bergen, fik vi gået en del i dag. Vi endte på 12.787 skridt.

Mandag den 27. juni

Jakob sov meget uroligt i nat. Han kom tideligt op i smørhullet mellem Christina og Rasmus hvor han lå og møffede så meget rundt, at Christina ikke kunne sove, så til sidst lagde hun sig sig ned i Jakobs seng, så hun kunne få lidt søvn. Thomas var svær at vække da det blev tid til at stå, men vi fik ham da endelig ud af fjerdene. Da vi næsten var klar til at gå op og spise morgenmad, blev det over højtalerne annonceret, at vi ville blive i Stavanger længere end planlagt, da den norske kongefamilie kom på besøg i byen i anledning af deres 25 års regeringsjubilæum.

Det regnede en del, da vi spiste morgenmad, så vi blev enige om at blive i byen i stedet for at tage i Kongeparken. Det kan vi så gøre, når vi kommer tilbage til byen om en uges tid.

Vi startede med at gå op til byens domkirke, hvor vi modsat sidste år godt kunne komme indenfor. Kirken var ikke ret stor, og det var svært rigtigt at se noget, da den var fyldt af franske turister fra et andet krydstogtskib som også var i byen i dag. Derefter gik vi hen på et lille torv, hvor vi sidste år havde købt de bedste jordbær vi længe havde fået. Boden var der heldigvis endnu og vi fik købt en bakke jordbær, som Jakob ikke var meget for at dele med os andre.

Vi gik derefter ned til bysøen hvor drengene legede lidt i en gazebo, hvorefter vi gik rundt om søen, som var fyldt med ænder og svaner. Vi brugte også en del tid til på at lede efter nye bukser til Jakob. Han vil lige pludselig ikke have hans cowboybukser på, og der var gået huld i det bløde par bukser han havde på. Vi fandt et center, hvor drengene kunne lege, mens Christina fortsatte jageten. Vi fandt også en bager som solgte rugbrød, så vi købte et, da Jakobs mave gerne vil have nogle flere fibre.

Da vores ben var ved at være ømme, satte vi os ind på Starbucks, hvor vi fik drukket frappucino og spist gulerodskage.

Vi gik tilbage på skibet og fik sen frokost og så fik Jakob, Thomas og Christina sig en middagslur i kahytten. Thomas var ikke meget for at sove, men han trængte til det. Rasmus tog sig en powernap og nød derefter roen i kahytten.

Da de vågnede kunne vi se det norske kongeskib fra kahytten, så det holdt vi lidt øje med, mens vi gjorde os klar til aftensmad. Vi tror, at vi så kongefamilien blive sejlet tilbage, men det var lidt svært at se.

Aftensmaden forefik i Animators Palate, hvor vi tegnede figurer, der blev scannet ind og lavede show på skærmene. Jakob hyggede sig rigtigt i dag, da der blev vist tegnefilm på skærmene i restaurenten i dag.

Umiddelbart efter aftensmaden var der Freezing the Night Away på øverste dæk. Der så vi Kristoff, Anna og Elsa fra Frozen lave show, som blev afsluttet med snekanoner. Det var et lidt langt show men begge drenge nød det. Jakob synes specielt den sne der blev skudt ud fra snekanonerne var ret spændende (vi stod lige ved siden af den ene). Da showet var færdigt, var vi rundt og finde de sidste spor i den skattekagt vi startede på i går.

Da sporene var fundet, gik vi tilbage til kahytten, hvor det var sengetid for Jakob. Han var dog noget utilfreds med, at han ikke skulle med til magishow. Det hjalp imidlertid på humøret, at Christina læste Lotte bøger for ham. Både Thomas og Rasmus havde nydt magishowet.

I dag har vi også været aktive, så vi nåede igen over de 10.000 skridt, selvom Rasmus og Jakob snød et par gange og tog elevatoren. Skridtælleren viste 11.957 skridt, da Christina gik i seng.

Tirsdag den 28. juni

Så nåede vi allerede til første cruises sidste dag. Tiden er fløjet afsted, så vi er glade for, at vi skal blive ombord endnu en uge.

Christina vandt igen i nat at sove i Jakobs seng, da både Thomas og Jakob kom over i den store seng i løbet af natten. Jakob vågnede omkring kl. 8 og lagde sig over til Christina, så han kunne se noget tegnefilm. Omkring kl. 8.30 stod vi alle op og fik tøj på, vi havde alle vores Olaf t-shirts på i dag, og gik op for at spise morgenmad. Efter morgenmaden var vi inde og hilse på Olaf, hvilket Jakob nød i fulde drag. Vi sagde også hej til Anna og Elsa.

Derefter gik Jakob og Rasmus i klubben, mens Christina og Thomas gik hen for at tegne Fedtmule. Bagefter shoppede de lidt i butikkerne. Efter frokost fik Jakob og Christina en middagslur, mens Thomas og Rasmus hyggede med noget af deres elektroniske udstyr.

Da alle var vågne igen, hyggede vi i kahytten, og Christina fik pakket vores ting sammen, da vi skal skifte kahyt i morgen. Vi kunne se både Skagen og Læsø fra vores kahytvindue i løbet af eftermiddagen.

Efter aftensmaden fik vi styr på de sidste ting, inden det var tid til show, som i dag var Disney Dreams. Det er et rigtigt godt sjov, med mange sange fra de forskellige film, og der er både bobler og sne undervejs i showet. Da showet var slut blev drengene puttet, mens vi andre fik udfyldt kommentarkortet vedrørende cruisen. Rasmus sagde ja da Christina spurgte om vi skulle sejle på DCL igen til middelhavet næste sommer. Han trak dog i land og sagde, at han havde sagt jaaa, som i det kunne være en eventuel mulighed, men det var ikke det Christina hørte, og Thomas var enig med hende.

Som sædvanligt på en havdag har skridtene haltet lidt efter, så vi er kun nået op på 6.463 i dag.

Onsdag den 29. juni

I løbet af de tidlige morgentimer lagde skibet til kaj i København. Det larmede en del, så Christina vågnede. Omkring kl. 7 vågnede Jakob og var frisk, så han fik lov til at se lidt tegnefilm, mens Christina fik pakket de sidste ting og Rasmus fik øjne. Da Rasmus havde fået tøj på, gik han med og hentede vores fotocd. I mellemtiden var det efterhånden lykkedes Christina at få liv i Thomas, og få ham til at tage tøj på.

Lidt over 8 gik vi op i Cabanas og fik morgenmad. Her sad vi et stykke tid, for vi havde ikke travlt, da vi først skulle mødes i Fathoms kl. 9.30, så vi kunne blive eskorteret ud af skibet og få tjekket ind igen. Det tog sin tid at komme af skibet, da de øvrige passagerer var længe om at komme af skibet.

Da vi havde tjekket ind til næste tur, gik vi ud for at tage en taxa ind til Zoo. Vi ville have været på Bakken, men der åbnede de først kl. 12, hvilket var lidt sent i forhold til hvornår vi skulle være tilbage på skibet.

Vi stod i en lang taxakø i øsregnvejr. Det stod virkelig ned og det var svært at stå med en paraply, da det blæste meget. Vi havde desværre kun fået pakket paraplyer og ikke regntøj, da vejrudsigten i går kun sagde enkelte byger.

Så det var også en våd omgang i Zoo, men rigtigt hyggeligt. Omkring 12.30 gik vi ud for at handle, da vi var løbet tør for bleer. Så vi gik ned til Valby Station hvor der lå et center. Da vi havde handlet det vi skulle, tog vi en taxa tilbage til skibet, hvor vi heldigvis kunne gå uden om den ret lange checkin kø.

Vi spiste frokost i Cabanas, og fik godt med ekstra gulerodskage, som vi tog med ned i vores nye kahyt. Thomas elsker nemlig den kage, og de serverer den kun den første dag. Nu kan han tage et par stykker fra køleskabet de næste par dage.

Da vi havde spist gik vi ned i kahytten og fik pakket ud. Vi fik også sat en vask over, inklusive Jakobs ildelugtende sko. Det passede med at vi var færdige lige inden den obligatoriske sikkerhedsøvelse. Heldigvis skulle vi mødes inde i en af restauranterne denne gang, så vi kunne have Ipads med til drengene.

Da øvelsen var slut gik vi ned i kahytten og så tegnefilm inden det var tid til aftensmad.

Efter aftensmaden gik vi ud på dæk 4, hvor vi spillede shuffleboards.

Tilbage i kahytten synes Jakob pludselig at han var mere sulten, så han og Rasmus gik op på niende og fik en burger til ham. Mens han spiste den kom han dog i tanke om at man også kunne få is deroppe, så han skiftede pludselig mening og fik en is i stedet.

Da vi kom ned og det var blevet sengetid ville han ikke rigtigt i seng, men han faldt nu alligevel hurtigt i søvn.

Vores lange travetur fra Zoo til Valby Station gav gjorde at vi nåede op på 12.119 skridt i dag.

Torsdag den 30. juni

I dag var første sødag på vores anden tur. Så vi tog den med ro da vi vågnede og gik op og fik morgenmad omkring kl. 9.

Vores roomsteward var ikke færdig med at ordne vores kahyt da vi kom fra morgenmaden, så vi gik op i Promenade Lounge, hvor Jakob legede i legeområdet og vi hilste på Merily, der var ved at tegne Fedtmule. Vi kunne desværre ikke nå at være med, da hun var kommet halvvejs.

Vi gik tilbage til kahytten omkring kl. 11, hvor drengene hyggede og Christina sov (pillerne mod søsyge gør hende ret træt). Ved 12-tiden blev vi enige om, at Rasmus kunne hente noget frokost til os, så vi kunne spise i kahytten. Jakob blev sur over, at han ikke måtte komme med, så Christina sagde, at han kunne gå ud og se, om der var kommet gaver i vores Fish Extender, da hun mente det kunne aflede ham lidt. Da vi åbnede døren blev vi mødt af en proppet fish extender og vores dør var pyntet og der var sat en "tillykke med fødselsdagen, Thomas"-magnet på vores dør (Thomas fik jo cruisen i 10 års fødselsagsgave, og det havde Christina fortalt i gruppen). Så mens Rasmus var afsted havde de andre tre travlt med at åbne pakker. Der var imidlertid så mange, at de ikke var færdige, da han kom ilbage med frokosten.

Efter frokosten var det tid til Jakobs middagslur og imens slappede de andre af.

Jakob blev vækket lidt i 15, da vi skulle til Meet'n'greet med figurerne fra Marvel. Drengene fik Captain America- og Thor-kostumer på, selvom Thomas ikke var helt sikker på om han var for stor til at være klædt ud. Men han fik mange komplimenter og det overbeviste ham vist om, at man ikke kunne blive for stor til at være klædt ud. Jakob var en smule muggen, da han havde lidt svært ved at vågne op efter sin lur.

Oppe i køen stod vi lige bag ved en familie med en anden lille dreng, der også var klædt ud som Captain America. Han var meget snaksageligt og tydeligt begejstret for at skulle møde superheltene. Da det var hans tur, skulle han lige vise den "rigtige" Captain America hvordan han havde fået sine muskler ved at lave armbøjninger.

Så blev det vores tur og imens havde Jakob lige sørget for at få sin maske og sit skjold, som han ellers ikke havde ville have haft på. Efter at have sagt hej til drengene ville Captain America så lige guide Jakob om på sin anden side for at gøre parat til at tage billede. Men i stedet lagde Jakob sig til på gulvet og begyndt at lave armbøjninger: han skulle ikke stå tilbage for nogen!

Bagefter mødte vi Thor, som var ret begejstret for at der endelig var nogen der havde klædt sig ud som ham, og til sidst Spiderman som Jakob ville give et knus (for det havde drengen før ham gjort). Efter vi havde fået taget billeder gik vi lidt rundt på skibet inden vi gik ned i kahytten igen.

Da drengene havde fået tøjet af igen fik Jakob sig en is sammen med Rasmus inden vi mødtes i Promenade Lounge til Ultimate Quest.

Det var en "scavenger hunt", hvor hvert hold skulle vælge en kaptajn, der skulle dirigere resten af holdet rundt og finde svarene på en række spørgsmål ved hjælp af mobiltelefoner. Rasmus og Jakob var kaptajner på vores hold, mens Thomas og Christina løb rundt. Vi kom på en delt anden-plads og Thomas og Christina fik en masse motion! Det var rigtigt sjovt.

Så var det ved at være aftensmadstid, som vi spiste i Carioca's. Jakob var ved at være træt og Thomas klagede lidt over ondt i halsen, så da vores kahyt var klar, gik vi ned på værelset og slappede af inden drengene blev puttet. Ingen af dem var dog særlige glade for at skulle sove.

Selvom vi er flyttet ned på 2. sal og Thomas og Christina spænede skibet rundt nåede vi kun op på 6.377 skridt i dag.

Fredag den 1. juli

I dag lagde skibet til i Stavanger i de tidlige morgentimer. Vi stod op omkring 8.30 og fik pakket vores ting og gik op og spiste morgenmad. Vi havde booket en tur på Lysefjord kl. 10. Der var mange ombord på færgen, så vi kunne kun få en plads i midterrækken, så vores udsigt var ikke super god. Det var en smule irriterende, specielt fordi nogle af dem der sad ved vinduerne sov hele turen. Men vi gik på dækket af flere omgange, så vi kunne nyde den skønne natur. Turen tog ca. 3 timer, og da vi kom tilbage til Stavanger gik vi lidt rundt i byen inden vi gik tilbage til skibet og fik en sen frokost.

Efter Jakobs lur, hyggede vi i kahytten med flere af de fish extendergaver som bliver ved med at vælte ind til især Jakobs store fornøjelse. Da vi havde spist aftensmad, var vi lige et hurtigt smut forbi butikkerne, og derefter gik vi ned for at spille Bingo. Vi har besluttet at på denne cruise skal vi hver dag prøve en ting, som vi ikke har prøvet før. I går var det "Ultimate Quest" og i dag var det så Bingo. Det var da meget sjovt, men ikke noget vi vil behøver prøve igen - og da slet ikke når mindsteprisen for at være med er 30 dollars.

Rasmus og Jakob gik i kahytten under det sidste spil, da Jakob skulle skiftes. Da Thomas og Christina var færdige gik de også ned i kahytten, hvor Jakob var igang med at åbne flere gaver. Thomas og Rasmus gik derefter op til show som i dag var en bugtaler. Han havde grise, en pingvin og en dreng, som sang og fortalte vittigheder. Der var publikum på scenen til flere af numrene. Thomas sagde bagefter, at han aldrig havde grinet så meget før.

Imens hyggede Jakob og Christina i kahytten og læste bøger inden Jakob blev puttet.

Da vores dag bestod af en 3 timers sejltur hvor vi sad ned det meste af vejen, fik vi kun gået 7.762 skridt i dag.

Lørdag den 2. juli

Jakob vågnede allerede ved 7-tiden i dag. Det var lidt for tidligt i betragtning af at han først sov ved 11-tiden i går. Så vi kæmpede et pænt stykke tid med at få ham til at sove videre. Det lykkedes imidlertid ikke, men han kunne da underholde sig selv med Ipaden, så vi andre kunne blunde lidt videre.

Da vi stod op ved 8.30-tiden var vi ved at lægge til i Ålesund. Vi gjorde os klar og gik op og spiste morgenmad, hvor vi lagde planer for dagen. Da det var dejligt vejr besluttede vi os for at gå til Ålesund Akvarium, der lå ca. 4 km væk.

Vi var først lidt i tvivl om, om vi gik den rigtige vej, da alle andre gik den modsatte vej, og da kvarteret så en smule slidt ud. Men efter et stykke tid begyndte der at komme skilte, og vi kom ud i et smukt naturområde, som dog var en del mere bakket end forventet, så vi travede op og ned at mange bakker. På vejen købte vi også lækre norske jordbær, som Jakob ikke var meget for at dele. Vi blev også enige om, at med de mængder cola vi drikker, er det godt vi ikke bor i Norge. 4 1½ l cola koster 93 norske korner!

Akvariet var rigtigt spændende og lå smukt mellem bakkedrag og vandet. Jakob løb fra det ene akvarie til det næste og fortalte os om, hvad han havde fundet i dem (se stor fisk). Der var også et dejligt udendørsområde, hvor vi så sæler og pingviner. Drengene hyggede sig på legepladsen, hvor de udgravede et grindehval skelet (eller i hvert fald toppen af det) og brugte meget lang tid på at flytte om på sluser i et stort vandområde. Jakob fik overraskende nok kun våde sko.

Da vi havde set det hele, fik drengene en is og vi begyndte at gå hjemad. På tilbagevejen købte vi også en ny bakke jordbær, som Jakob gik i gang med at spise. Han faldt dog i søvn midt i jordbær-spisningen, så da vi nåede skibet, kunne vi til Thomas's store ærgelse ikke gå ombord (han syntes vi havde gået rigeligt), da Jakob skal ud af klapvognen når vi går ombord. Så vi gik ind og så lidt på Ålesund by og fandt en café, hvor vi fik lidt at spise og sad og snakkede indtil Jakob vågnede.

Derefter gik vi tilbage på skibet, hvor vi slappede af i kahytten og så Modig indtil det blev tid til aftensmad.

Aftensmad var i Animator's, hvor vi igen tegnede figurer, der senere dansede på skærmene.

Vi var alle trætte, så efter aftensmaden gik vi tilbage i kahytten og hyggede indtil det var tid til at sove. Så vi nåede ikke "prøv en ting, vi ikke har prøvet før" i dag, da vi havde snakket om karaoke, men det var først 10.30.

I dag gik vi 14.653 skridt, så det var vist helt ok, at Thomas syntes vi havde gået meget i dag.

Søndag den 3. juli

I dag blev vi vækket af skrabe- og bankelyde fra dækket nedenunder. Det var skibet, der var ved at lægge til i Geiranger, og i dag skulle de sætte landgangen på lige under vores kahyt.

Da vi stod op så vi høje fjelde på begge sider af skibet. Geiranger ligger i bunden af en lang fjord, omkranset af fjelde, og skibet var sejlet helt ind i bunden af fjorden.

Vi gik op og fik morgenmad, hvor vi besluttede at dagens udflugt skulle gå til toppen af et vandfald, som vi kunne se fra skibet.

Så vi stod af skibet og begav os op af vejen mod vandfaldet. På vejen beundrede vi den flotte udsigt og da vi nåede toppen fik vi taget et par billeder mens vi kiggede ud over vandfaldet. Drengene legede også lidt rundt på klipperne.

Vejen ned var også virkelig flot, selvom det gik stejlt nedad. Tilbage i havnen kiggede vi lidt på souvenirbutikker inden vi gik ombord på skibet igen og spiste frokost.

Mens Jakob fik sin middagslur gik Rasmus i land igen for at få sendt vores postkort via havnens internet. Vi havde prøvet to gange forgæves over det mobile internet, men tredje gang var vist lykkens gang. Nu håber vi bare at de når frem inden vi kommer hjem. Vi fik også ordnet et læs vasketøj.

Jakob vågnede lidt før skibet sejlede. Vi havde ikke været vågne til at se indsejlingen i fjorden i morges omkring kl. 6, så vi glædede os til at se turen ud gennem fjorden. Det var også virkeligt flot. Især var det kæmpestore vandfald De Syv Søstre rigtigt flot.

I aften var det kaptajnens gallamiddag, som vi spiste i Cariocas.

Efter aftensmaden gik vi en kort tur på dækket og beundrede de høje fjelde, som vi sejlede forbi, inden det var tid til at Thomas skulle pin-trade. Han fik byttet nogen af de pins, han havde fået i Fish Extender-gaver til nogen, han hellere ville have.

Vi havde planlagt at vi skukle "walk a mile" i dag, som en ting vi ikke har prøvet før, men Jakob sov stadig, da det var programsat, så i stedet for gik vi efter pintradingen hen til "Who wants to be a Mouseketeer", Disney Cruise Lines version af Hvem vil være Millionær. Vi kom desværre ikke i den varme stol, men klappede af den danske dreng, der som den eneste blev Mouseketeer (han fik dog ret meget hjælp, da han var den sidste i den varme stol, og der ikke var andre som havde svaret rigtigt på alle spørgsmål).

Thomas og Christina fortsatte til Thomas's yndlingsshow: "The dream goes on". Det var lige så godt som sidst. Imens gik Rasmus og Jakob i kahytten. Mens Jakob blev puttet kom der pludselig et skib meget tæt forbi vores vindue. Det var los-båden, der skulle hente losen. Den lagde til lige under vores vindue, så det fulgte Rasmus og Jakob meget fascinerede med i.

Da Thomas og Christina kom tilbage var Jakob stadig vågen, og det krævede en del godnat-sange inden han endelig sov.

I dag har vi gået 10.685 skridt. Mange af dem op af den stejle bakke op til vandfaldet.

Mandag den 4. juli

Vores plan for dagen var at komme tidligt op, så vi kunne tage Fløibanen op til Fløyen i Bergen. Vi var dog lidt dovne, og lå og hyggede i sengen til omkring 8.30 hvorefter vi kom op og fik morgenmad og stod af skibet. Der var mange turister i byen i dag, da der var hele 4 krydstogtskibe på besøg. Køen til Fløibanen virkede lang, men den gik nu ret hurtigt. Der var mange turister ved og omkring udkigsposten, men da vi først kom ud på en af vandreruterne i fjeldet, tyndede det godt ud i menneskemængden. Vi gik en flot tur rundt, som dog var noget udfordrende med en klapvogn på slæb, da ruten som kortet viste, pludselig blev en del smallere og ikke længere bestod af en sti, men knoldede rødder. Heldigvis var der mange bænke, så vi fik os nogle pauser undervejs, flere af dem med smukke udsigter.

Da vi kom tilbage til udkigsposten begyndte det at regne, først en lille smule, derefter kraftigt, for til sidst at ende i en skybrudslignende tilstand med hagl, så selvom vi havde regntøj med, blev vi  godt våde. Vi tog derfor banen ned igen og gik tilbage til skibet - stadig i regnvejr. Da vi kom tilbage gik vi ned i kahytten og fik tørt tøj på, inden vi gik op og fik en sen frokost. Jakob fik sig en god lang eftermiddagslur, mens Rasmus og Thomas spillede Ipad og Christina fik sig en lille lur.

Thomas og Rasmus gik ned for at møde Pluto, og da de kom tilbage var Jakob vågnet og vi begav os til dansefest i Lab'en, det har vi nemlig ikke prøvet før. Det var dog lidt af en fuser, da det bare bestod af et spil som man kunne danse til, og det var der ingen der gjorde. Men vi blev i lab'en og tegnede og spillede spil indtil aftensmadden.

Der var en særlig menu i anledning af den amerikanske nationaldag, men udover de rød/hvide/blå pandekager i morges var der ikke gjort det store ud af dagen.

Da vi havde spist gik vi tilbage til kahytten. Drengene så The Incredibles. Christina fik pakket lidt og Rasmus fik spillet videre på sit spil.

Ingen af drengene var særligt meget for at blive puttet, Jakob mente ikke det var sovetid, og Thomas var ret forgabt i 3. bind af Hunger Games.

Vores vandretur gjorde at dagens skridtantal endte på 10.809.

Tirsdag den 5. juli

Sidste dag på cruisen, tiden er bare fløjet afsted.

Efter en nat, hvor Jakob havde været en del vågen, sov han helt til ca. 9.45. Thomas og Christina omkring kl. 9, så de kunne nå at få morgenmad inden de skulle tegne Stitch og Pluto. Rasmus blev ved Jakob, og da Jakob var vågnet og de var kommet i tøjet, gik de op og spiste morgenmad. Det var dejligt vejr, så de satte sig udenfor. Thomas og Christina sluttede sig til dem, da de var færdige med at tegne.

Efter morgenmaden gik vi ned og legede i puderne ved Promenade Loungen. Det hyggede begge drenge sig med. Christina var også lige omkring butikkerne, for at købe et par gaver.

Senere på dagen skulle Rasmus til chokoladesmagning. Han blev fulgt hen i Keys af resten af familien, som derefter gik ned i kahytten for at hygge og pakke.

Chokoladesmagningen bestod ikke kun af chokolade! Der var champagne, Amarone, portvin og whisky parret med hvid chokolade, mørk chokolade, parmesanost og karamel-chokolade. En af skibets sommelierer fortalte om vinene, og vi kunne så prøve os frem med hvilken chokolade, der passede bedst til de forskellige vine. Det var overraskende spændende!

Bagefter gik vi alle sammen op og fik frokost.

Om eftermiddagen fik Jakob sagt hej til Mickey og Rasmus fik bestilt vores næste krydstogt (Dover-Barcelona i juli 2017) efter at have stået over 1,5 time i kø. Imens så Jakob tegnefilm, Thomas læste og Christina pakkede.

Så var det snart tid til aftenmaden, hvor vi fik sagt farvel til vores tjenere.

Thomas og Christina gik til show (Disney Dreams) mens Jakob blev puttet. Han var godt træt, da han ikke havde sovet middagslur og sov næsten med det samme.

I dag har vi gået 8.362 skridt.