Home
Norge-Island 2015 side 2

Norge-Island 2015

Lørdag den 27. juni 2015

Så blev det endelig ferietid, det har vi ventet længe på.

Vi startede dagen med Mickey vafler og fik pakket færdig inden vi kørte mod lufthavnen kl. 12.30.

Vi landende i København omkring kl. 15 fik vores bagage og fandt en taxa som kørte os til hotellet.

Da vi havde sat vores bagage på vores værelse gik vi ned til strøget, hvor vi besøgte Disney Store og Legobutikken. Drengene fik marveldragte og Thomas købte en marvel dagbog og en Thor figur. Christina købte et æselkrus - Det kom Thomas desværre til at smadre da han satte posen lidt for hårdt ned på gulvet, da vi spiste aftensmad på Burger King. (Heldigvis fandt hun et nyt i Disney Store i London sidst på ferien)

Tilbage på hotellet slappede vi af inden vi gik tidligt i seng.

Søndag den 28. juni

Jakob sov helt til 7.15, hvilket er ret atypisk da han i øjeblikket gerne står op omkring kl. 5.

Vi spiste morgenmad omkring kl. 8 hvorefter vi slappede lidt af på værelset inden Christina gik mod Fisketorvet of Føtex for at købe de sidste par småting. I mens var drengene på legepladsen her på hotellet.

Lidt i 11 gik vi ned til Tivoli - Jakob faldt i søvn på vejen derhen og tog en lur på en times tid, mens vi andre gik rundt i parken og prøvede lidt forskellige forlystelser. Da Jakob vågnede gik vi hen på Rasmus Klump legepladsen, hvor drengene brugte en masse krudt.

Frokosten blev indtaget på et piratskib :-) Eftermiddagen blev brugt på forskellige forlystelser. Begge drenge hyggede sig.

Vi var tilbage på hotellet ca. 16.30 hvor vi hyggede lidt inden vi gik over til Fisketorvet for at spise aftensmad.

Tilbage på hotellet blev Jakob puttet og Thomas læste i hans bog.

Mandag den 29. juni

Så blev det endelig sejldag.

Vi hyggede på og omkring hotellet, indtil at vi blev hentet af en taxi kl. 11. Taxien kørte os til Oceankaj, hvor Disney skibet ventede på os. Vi fik afleveret vores bagage, og med en rygsæk med værdigenstande og en kuffert fuld af flødeboller, gik vi ind i terminalen.

Bortset fra at Jakob tissede igennem, lige da vi var i gang med at blive checket ind, og vi ikke havde nogle skiftebukser, gik det hele smertefrit og efter lidt venten i terminalen, kom vi ombord.

Vi gik op til Cabanas for at få frokost.

Efter frokost puttede vi Jakob i klapvognen og  gik vi ned til Guest Services for at få ordnet nogle billetter og et par andre ting. Der var lang kø, så det tog et pænt stykke tid, men da alt var ordnet var vores kahyt klar og vi gik ned og begyndte at pakke ud. Jakob var ret forelsket i det store koøje.

Kl. 4 var det tid til sikkerhedsøvelse. Det var ikke så spændende, og da det var færdigt opdagede Rasmus, at han havde mistet sit nøglekort. Heldigvis havde de fundet det oppe i Guest Services. Da vi havde fået pakket den sidste kuffert ud, gik vi op på øverste dæk og fik en drink, mens vi så skibet sejle ud.

Så var det tid til aftensmad. Vi skulle spise i Animator's og fik en lækker aftensmad, inklusive et par bud på skandinavisk mad. Vi havde frygtet lidt, at Jakob ikke kunne finde ud af at sidde stille, men det gik rigtigt fint.

Efter aftensmaden gik vi ned i kahytten og hyggede lidt inden at Thomas og Christina gik op til show, mens Jakob blev puttet.

Tirsdag den 30. juni

I dag vågnede Jakob ved 6 tiden, så det gjorde vi andre også. Vi hyggede i kahytten indtil omkring 7.30 hvor vi fik tøj på og gik op og spiste morgenmad. Efter morgenmaden gik vi hen i Promonade Loungen hvor der var toddlertid. Jakob var lidt genert først, men så blev det sjovt. I mens læste Christina Potter højt for Thomas.

Derefter gik vi rundt på skibet både ude og inde og nød indsejlingen til Oslo, Thomas og Christina var også inde og tegne Mickey Mouse.

Omkring kl. 11 gik vi i land. Først gik vi op og så kongeslottet, på vejen ned derfra faldt Jakob i søvn. Vi andre gik hen og fik en is, for det var en dejlig varm dag.

Da isen var spist gik vi lidt rundt i byen og var et smut forbi H&M da både Thomas og Rasmus svedte, så der måtte kortere tøj til.

Til slut gik vi en tur rundt på Ankerhus fæstningen, hvor Jakob også vågnede, inden vi gik tilbage til skibet og fik en sen frokost.

Det meste af eftermiddagen blev brugt på pooldækket, hvor vi nød det gode vejr.

Efter aftensmaden gik vi ned i kahytten og fik puttet en træt Jakob.

Onsdag den 1. juni

Vi blev vækket af Jakob, der var utålmodig efter at komme til at kigge ud af koøjet. Vi trak gardinet fra, og han fik lov til at sidde og kigge ud på indsejlingen til Kristiansand (og hoppe lidt i storebrors køje).

Lidt senere kom vi i tøjet og gik op og fik morgenmad, mens vi så skibet lægge til havn.

Ved 8.30-tiden stod vi af skibet og gik en tur op gennem byen. Midtbyen hedder Kvadratturen og er helt kvadratisk inddelt af de lige gader, så det var nemt at finde rundt. Vi gik op af gågaden og fandt busstoppet, hvorfra vi tog med bussen til Kristiansand Dyrepark.

Dyreparken er en blanding af tivoli og zoologisk have. Vi startede i Kardemommeby og gik derefter ud og så på dyr fra den nordiske vildmark. Ulvene gemte sig for godt, men vi så fjeldræve og lynx. Bagefter ville vi se Hakkebakkeskoven, men der skulle man helst have bestilt tid hjemmefra. I stedet legede vi på en legeplads, inden vi fortsatte op af bakken til en bondegård og videre ned gennem tigerland og ned til aberne. Hernede fik vi en kold forfriskning i det varme vejr inden Jakob skulle sove middagslur. Mens Jakob sov var Rasmus og Thomas på junglesti og kørte i bobslæde og derefter fulgte Christina Thomas ned og køre biler. Her kunne man tage færgen til eksotiske Aalborg (komplet med Aalborgtårn).

Så var det ved at være tid til at vende tilbage til skibet, så vi tog bussen tilbage og gik op og fik frokost.

Så gik vi ned i kahytten. Christina og Thomas hyggede i kahytten, mens Jakob og Rasmus gik en tur i klubben. Thomas havde også besøg af Kyle, én af hans pennevenner, der gav ham et fint ur. Derefter fik vi klædt om til aftensmaden, så vi kunne få taget et par billeder.

Efter aftensmaden kom Jakob i kassen og Thomas og Rasmus gik op i klubben og videre til skurkeshow.

Torsdag den 2. juli

I dag blev vi vækket af motorernes larmen da skibet lagde til kaj i Stavanger. Vi kom op, fik tøj på og gik op for at spise morgenmad. I dag var mange tidligt oppe, da vi kun skulle være i havn til 12.45, så det var en kort dag på land.

Efter morgenmaden gik vi ned i kahytten og gjorde os klar til at gå i land. Vi startede med at se domkirken udefra - den var lukket så vi kunne ikke komme ind. Derefter gik vi ned til den gamle bydel og så os lidt omkring, men da der var mange stejle bakker belagt med brosten, så vi kun en del af bydelen. Da vi gik derfra faldt Jakob i søvn selvom klokken kun var 10, så vi gik tilbage til centrum, hvor vi satte os på en bænk og nød en iskaffe inden vi gik lidt videre rund i centrum.

Vi var på jagt efter et par nye snørebånd til Thomas sko, men det tog en rum tid inden vi fandt en skobutik. Jakob vågnede da vi var inde i en legetøjsbutik, så han og Thomas kiggede på tingene derinde.

Vi var lige omkring et supermarked inden vi gik tilbage til skibet ved 11 tiden. Vi spiste frokost på pooldækket og nød det gode vejr.

Derefter gik vi i kahytten hvor der blev slappet af, leget og sovet middagslur - Det var vist Christina som sov mest.

Vi ville egentlig have været i poolen, men den blev lukket da vi nåede det åbne hav og den kraftige nordenvind. Vi gik derfor i klubben i stedet for, hvor vi hyggede os med at sejle med skibe og lave tegneserier. Christina tog Jakob med til toddlertid, mens Thomas og Rasmus blev i klubben.

Efter aftensmaden puttede Christina Jakob mens Thomas og Rasmus var lidt omkring på skibet inden det var tid til magishow.

Tilbage i kahytten blev Thomas puttet og sov i løbet af 2 sekunder.

Fredag den 3. juli

Tiden blev flyttet en time tilbage i nat, så nogle fik en times ekstras søvn. Os andre med små børn ventede en time ekstra på at få morgenmad. Jakob sov dog nogenlunde længe, så der gik ikke så længe, inden vi gik op og fik morgenmad.

Vi var på vej over Nordsøen mod Island, så i dag var en havdag, hvor der var masser af aktiviteter på skibet. Så efter morgenmaden startede vi med "Wake up with Disney Junior". Det var nu mest Thomas, der dansede og blev vækket. Jakob ville ikke rigtigt være med.

Bagefter gik vi til åbent hus i klubben og lidt efter gik Thomas og Christina ned for at lære at tegne Fedtmule. Rasmus og Jakob legede videre i klubben imens.

Så gik vi ned i kahytten for at slappe lidt af, og Jakob kom til at falde i søvn på sengen uden at have fået frokost. Vi prøvede at vække ham, men han krøb bare op i sengen igen. Så Rasmus hentede noget frokost ned i kahytten til os andre i stedet. Da Jakob vågnede igen gjorde vi klar til at skulle møde Marvel-heltene. Drengene havde fået kostumer i København: Thor til Thomas og Captain America til Jakob. Vi gik op for at vente på at komme til, men kunne ikke forstå hvorfor der gik så lang tid inden de åbnede. Da de endeligt åbnede 20 minutter senere end vi forventede, fandt vi så ud af, at vi var der en time for tidligt, så luskede vi ned i kahytten igen.  45 minutter senere gik vi op igen, hvor vi fik taget billeder med Captain America, Thor og Spiderman. Der var mange, der synes at Thomas var ret sej i hans Thor-kostume og endnu flere, der synes Jakob var nuttet i hans Captain America-dragt.

Da vi havde fået taget billeder gik Rasmus og Jakob i kahytten, mens Thomas og Christina var på skattejagt rundt på skibet, hvor de skulle finde ud af, hvor 10 forskellige billeder var på skibet. De fandt kun 8 inden de returnerede til kahytten

Senere var Thomas og Christina i laboratoriet, hvor Thomas lavede tegneserier. Vi mødtes alle 4 i Carioca's til aftensmad. Efter aftensmaden blev Jakob puttet, mens Rasmus prøvede at finde de sidste to billeder til skattejagten. Da han kom tilbage, men kun havde fundet det ene manglende billede, gik Christina og Thomas til show, hvor de så Twice Charmed.