Home

Middelhavet 2015

Torsdag d. 12. februar

Hjemme i Aalborg vågnede drengene op til friskbagte pandekager, som Christina havde bagt. Mums. Så brugte vi ellers formiddagen på at få de sidste ting gjort klar, inden vi kørte til lufthavnen.

Bagagen blev checket ind og efter lidt ventetid sad vi i flyet til Amsterdam. Jakob var lidt utålmodig i flyet, men det gik og da vi landede skyndte vi os at finde et sted at sidde, hvor Jakob kunne få sig en lur. I Aalborg var vi blevet lovet, at vi kunne låne en klapvogn i Amsterdam, men det havde de ikke haft i flere år, så Jakob måtte sidde og sove oven på Christina.

Mens han sov, gik Thomas og Rasmus på jagt efter tyggegummi til flyveturen: Thomas havde haft lidt ondt i øret på vej til Amsterdam. Men Hollændere tygger vist ikke tyggegummi, for det var ikke til at opdrive nogen steder. Efter godt en time vågnede Jakob, og så legede han ellers lidt rundt. Thomas hyggede sig med sin iPad.

Turen videre til Barcelona var lidt længere, men gik også smertefrit. Da vi var landet og havde fået vores bagage, gik det glat med at komme med hotel-bussen til hotellet. Her fik vi checket ind og smidt kufferterne op på værelset. Klokken var nu 20:30, så vi skyndte os ned i baren og fik bestilt lidt at spise.

Da det var spist sprang ungerne på hovedet i seng: Thomas en del mere villigt end Jakob, og kort efter snorkede de.

Fredag d. 13. februar

Vi vågnede og gik ned og fik morgenmad. Så fik vi ellers pakket kufferterne og hyggede på værelset indtil vi skulle med bussen kl. 11.

Det var en kort køretur ned til havnen, hvor vi blev taget imod af en Yacht Club-butler, som hurtigt fik os gelejdet gennem check-in og op til Yacht Club-området. Her fik vi en introduktion til skibet af en anden tjener, og blev så vist ind på værelset. Nu var Jakob ved at være godt træt, så da vi lige havde set på værelset og fået lidt frugt og lidt juice, blev han blev puttet. Vi andre tre slappede af, mens Jakob sov.

Da Jakob vågnede igen, var det tid til at se lidt rundt på skibet. Vi fandt ned til én af buffeterne, hvor vi fik en let frokost og derefter gik vi op i Polo Nord, et legeområde for børn, hvor vi legede indtil at det var tid til redningsøvelsen. Den var kedelig som sædvanlig og da den endelig var overstået, gik vi op på værelset og fik pakket ud.

Så var det ved at være aftensmadstid. Vi blev hentet af vores butler, som viste os hen til restauranten. Restauranten ligger på 15. etage, ligesom vores værelse, men for at vi ikke skulle gå udenfor, førte han os først med elevatoren ned til 7. og så hen i den anden ende af skibet og så op igen til 15. Næste gang går vi nok bare den direkte vej...

Restauranten er kun til Yacht Club-gæster, så der var stille og roligt, men Jakob var noget urolig, så vi skyndte os at spise og gik så tilbage til kahytten. Her fik vi et par lækre drinks inden Jakob blev puttet. Vi andre tre hyggede os med Harry Potter-læsning og iPads.

Lørdag den 14. februar

I dag lagde skibet til i Marseilles, men vi havde besluttet os for bare at blive på skibet.

Vi, det vil sige Jakob, vågnede lidt i 7. Thomas var ikke meget for at vågne, men lillebror ville så gerne lege. Efter lidt leg gik vi ind i Loungen og spiste morgenmad. Da vi kom tilbage var vores værelse allerede gjort i stand, så det var dejligt.

Formiddagen gik med at Christina var en tur i fitnesscenteret mens drengene var inde i småbørnsklubben og lege. Senere var vi alle i den indendørs pool. Vi sluttede formiddagen af med en tur i boblebadet udenfor på det private poolområde forbeholdt Yacht Club-gæster.

Tilbage i kahytten var Jakob træt så han blev puttet. Mens han sov spiste Thomas og Rasmus burgere i den private restaurant og var inde i spillearkaden. De gik omkring buffeten på vej tilbage til kahytten efter frokost til Christina.

Da Jakob vågnede gik vi ned til buffeten igen, så Jakob også kunne få frokost. Men puha der var mange mennesker, vi kunne næsten ikke finde et bord. Jakob nød sin vandmelon, kiwier og kalkunpølse. Thomas ville gerne have en dessert, men det de serverede så ikke særligt spændende ud, så vi gik ned og købte is i stedet for. Det syntes begge drenge var skønt.

Vi gik endnu engang ned i småbørnslegelandet, men efter lidt tid kom der en og sagde at Thomas ikke måtte være der, så han og Christina gik op i kahytten, mens Jakob legede videre.

Efter aftensmaden og leg i kahytten blev Jakob puttet. Thomas var meget optaget af Harry Potter og læste og læste indtil han ikke kunne holde øjnene åbne længere.

Søndag d. 15. februar

Vi stod op og hyggede lidt inden vi gik ind i loungen og spiste morgenmad. I dag sendte vi Rasmus ned efter lidt pandekager og vafler i den almindelige buffet, så vi kunne få styret vores abstinenser. Mens vi sad og spiste morgenmad lagde skibet til i Genova.

Efter morgenmaden fik vi gjort os klar og blev ekskorteret ned til landgangen, hvor vi kom af som nogen af de første. Så gik vi langs havnen ned til Genovas Akvarium. Vi kom lidt for tidligt, så vi gik lidt rundt og kiggede på havnen indtil de åbnede.

Inde i akvariet så vi en masse spændende og flotte fisk, sæler, delfiner og hajer. Jakob syntes desværre ikke det var helt så spændende, som vi havde forventet, men vi andre var ret begejstrede.

Bagefter gik vi tilbage til skibet i regnvejr, og Jakob faldt i søvn i klapvognen. Desværre lidt før planlagt, og da vi kom tilbage til skibet kæmpede vi en brav kamp for at få ham til at sove videre, men desværre uden held.

Da Jakob var blevet i bedre humør, gik Christina og Thomas op i spaen på øverste dæk, mens Rasmus og Jakob gik i mini-klubben. Desværre var ikke åben, som det ellers var annonceret - til Jakobs store skuffelse: han kunne godt se, hvor vi var på vej hen, men forstod ikke rigtigt, hvorfor han ikke kunne komme derind. Men han og Rasmus gik rundt og kiggede på skibet i stedet.

Bagefter fik vi lidt snacks og en drink, mens vi gjorde os klar til aftensmaden. Vi spiste en hyggelig aftensmad i l'Olivio og gik derefter ned i kahytten. Vi havde ikke fået de bestilte billetter til næste dags tur, men efter lidt konfereringen med først conciergen og siden udflugts-tjenesten, kom det i orden. Imens var Thomas blevet færdig med første bind af Harry Potter. Det havde vi slet ikke troet, han ville nå, men heldigvis har vi medbragt andet bind på Christinas ebogslæser.

Mandag den 16. februar

I dag havde vi planlagt en tur til Rom og vi skulle derfor være klar til afgang kl. 8. Jakob vågnede imidlertid allerede kl. 6, så vi havde god tid. Han og Rasmus var nede og få en tidlig morgenmad, mens Thomas og Christina prøvede på at få øjne.

Vi kom først ind i bussen og kunne derfor selv vælge hvor vi ville sidde. Det var rart, for bussen blev fyldt helt op. Jakob tog en lur på vejen og Thomas var helt opslugt af Harry Potter.

I Rom startede vi med at se Vatikanet. Vi blev hurtigt enige om, at vi var glade for, at vi ikke var der i højsæsonen, for puha hvor var der mange mennesker (Hvilket var et gennemgående tema dagen igennem). Derefter gik turen til Colosseum, hvor vi tilbragte en rum tid. Derefter stod den på frokost på en restaurant i nærheden. Det var ikke den helt store oplevelse, men vi blev da mætte. Resten af eftermiddagen blev brugt på sightseeing rundt i Rom. Jakob sov fra det meste, men var ret gnaven da han vågnede op.

Han hyggede sig imidlertid på tilbagevejen - Og Thomas var igen væk i Potterverdenen. Tilbage på skibet tog Rasmus og Jakob hen for at lege i miniklubben, mens Thomas og Christina hyggede i loungen.

Vi havde besluttet os for bare at bestille roomservice til aftensmad. Men vi kunne først få pizza fra kl. 21, så vi endte alligevel i restauranten.

Rasmus gik ned med Jakob mens Thomas og Christina spiste is. Da de kom tilbage til kahytten overtog Christina putningen af Jakob, og Thomas og Rasmus gik ind i Loungen og spillede Ipad og drak beskidte bananer.

Tirsdag den 17. februar

I dag gik turen til Palermo. Vi ankom dog først ved middagstid, så formiddagen gik med hygge i miniklubben for drengene og motionscenteret for Christina. Mens Jakob sov til middag spillede Rasmus og Thomas kegler.

Da Jakob vågnede gik vi fra borde (da vi endelig fandt vejen ud, det var ret dårligt skiltet). Vi havde forventet at byen var lige som Rhodos, men det var den ikke. Der var en mio mennesker (3 krydstogtskibe var i havn på samme tid) og færdselsregler var ikke eksisterende. Så det var slet ikke hyggeligt at gå der - at Jakob skreg det meste af vejen, hjalp heller ikke på det. Så efter en kort gåtur og et is-stop senere, gik vi tilbage til skibet, hvor Jakob og Rasmus gik i miniklubben. Imens ryddede Christina op i kahytten, og Thomas spillede Minecraft. Han har fået en masse nye minecraftvenner her på skibet, så de sidder og spiller og skriver med hinanden - På engelsk vel at mærke, og det klarer Thomas næsten selv.

Efter aftensmaden hyggede vi med Jakob i kahytten inden det var puttetid for ham. Rasmus og Thomas spillede iPad mens Christina puttede Jakob.

Onsdag den 18. februar

Jakob vågnede ved 7 tiden, men hyggede sig med Ipaden i sengen indtil kl. 8, så vi andre kunne ligge og blunde videre.

Vi lagte til i Tunis ved 8 tiden, så vi sad og så ud på havneområdet mens vi spiste morgenmad. Vi har fundet ud af, at de har en form for rugbrød, det er Jakob ret glad for.

Efter morgenmaden gik Rasmus og Jakob i miniklubben, mens Thomas og Christina satte sig ind i Loungen. Thomas var ved at gøre klar til aftenens minecraft spil. Han havde en  aftale om at spille sammen med nogle andre fra skibet når  vi sejlede fra Tunis.

Vi havde egentlig bestemt ikke at stå af skibet, da vi havde hørt, at Tunis var fyldt af folk som var meget anmasende for at sælge deres ting.  Men Christina læste, at der var lavet et nyt havneområde, hvor det skulle være internet. Og eftersom vores Internetabstinenser var ved at være ret store, og vi endnu ikke havde fået sendt vores postkort, blev vi enige om at gå i land alligevel.

Vi kom ud til et lille fint havneområde, hvor der lå en del små butikker og madsteder. Vi satte os hen på en lille cafe, hvor vi fik kebab og fik skrevet og sendt vores postkort. Jakob hyggede sig også rigtigt, for her var plads til, at han kunne løbe omkring.

Da vi kom tilbage til skibet fik Jakob og Christina en lur. Da de vågnede op, gik vi ned og fik en sen frokost. Efter det gik Thomas og Christina i poolen og Rasmus og Jakob gik endnu engang i mineklubben.

Inden aftensmaden fik vi alle et bad og Ipad hyggede.

Efter aftensmaden gik vi ned og så 5 min af dagens show. Der var ved at synge Hey Jude. Det lød helt fint, men Jakob var træt, så vi blev ikke længe, men lovede Thomas, at han måtte komme til show i morgen.

Vi var også lige forbi og købe en model af skibet som Thomas gerne ville have. Jakob fandt sig også en lille model i blød plastik, som han fik lov at få. Den brugte han som krammebamse hele natten ;-)

Torsdag den 19. februar

I dag vågnede vi, efter en urolig nat med Jakob i sengen, op til feriens eneste havdag. Vi stod op og fik morgenmad, og da vi havde spist gik Rasmus og Jakob i klubben, mens Christina pakkede og Thomas læste Potter. Senere gik vi ned til butiksområdet, hvor Thomas brugte de sidste af hans lommepenge og Christina købte to nye ure.

Derefter gik vi ind i Loungen og hyggede, for vores rum var endnu ikke ordnet. Da det var klart gik vi ind i kahytten og puttede Jakob til hans middagslur. Mens han sov gik Thomas og Rasmus op i den udendørs private pool. I dag kunne man også få frokost deroppe, så det fik de.

Da Jakob vågnede gik vi alle op på dækket og fik lækre drinks og is. Resten af eftermiddagen blev brugt på afslapning og klargøring til hjemrejsen i morgen.

Efter aftensmaden, hvor Thomas fik pizza med pomfritter på, gik Thomas og Rasmus til show, mens Christina puttede Jakob og granskede det udslet han havde fået.

Fredag den 20. februar

I dag skulle vi være ude af kahytten kl. 8, så da den var 5 minutter i, gik vi ind i Loungen og spiste morgenmad. Rasmus og Jakob var en sidste gang nede i miniklubben mens Christina og Thomas sad og så indsejlingen til Barcelona.

Vi gik fra borde omkring kl. 10. Vi startede med at aflevere vores bagage til en service, som bragte det til lufthavnen. Derefter stod vi i en pæn lang taxakø, men den gik heldigvis forholdsvis hurtig. Vi kørte ind til Las Ramblas. Her tilbragte vi tiden indtil kl. 14, hvor vi tog en taxa til lufthavnen.

Turen hjem gik stille og roligt. Jakob havde kun et par enkelte skrigeture selvom det var langt over hans sengetid.