Home

Hawaii 2012 side 2

Fredag den 4. maj

Land ohøj! Så er vi nået til Hawaii, "Big Island". Skibet lagde til i Hilo, som er USA's mest regnfulde by (hvilket vi snart skulle opleve).

Skibet var i havn ved 10-tiden om morgenen, så efter vi havde fået morgenmad stod vi af skibet.

I land blev vi modtaget af Hula-dans og musik og fik leis om halsen. Vi startede med at gå en tur i området omkring havnen. Desværre var det lidt industrielt i havneområdet. Desuden oplevede vi snart Hilos regnvejr, så vi blev ret våde. Men vi fik da set lidt, inden vi var nødt til at vende om, for at kunne nå vores ekskursion om eftermiddagen.

Tilbage på skibet spiste vi en hurtig frokost, inden vi gik ned for at checke ind til vores tur: "Best of Hilo".

Vi blev ført ind i vores bus, som startede med at køre til en macademia-nød plantage og fabrik. Her fik vi lidt smagsprøver og fik lov at se produktionen og købe lidt nødder. Vi fik os også en is med macademia-nødder.

Efter fabrikken kørte vi videre til "regnbue-vandfaldet". Der var lidt mange mennesker, men det var virkeligt flot.

Herefter kørte vi længere op i bjergene, hvor vi så gamle sukkerplantager, dybe kløfter og meget mere, inden vi nåede op til en sti, hvor vi gik en tur omkring Akaka vandfaldet.

Herefter kørte vi tilbage til Hilo, hvor vi standsede i en park og så en guld-statue af kong Kamehameha.

På vej tilbage til skibet så vi Lili'uokalani haven, en smuk japansk have, og Banyan Drive, som var omkranset af Banyan-træer, plantet af berømtheder fra 30'erne: Babe Ruth, Amelia Earhart m.fl.

Tilbage på skibet fik vi en snack og slappede lidt af. Aftenens "show" var premiere på Avengers, men den var ikke egnet for Thomas. Men vi gik til aftensmad, som i aften havde Hawaii-tema. Vi fik lækker mad, men Thomas var meget træt, så vi fik desserten med op på værelset, og der gik ikke længe fra den var spist til at Thomas lå i sin seng og sov.

Vi tror Thomas har fået sin første rokketand.

Lørdag den 5. maj

Så kom vi til Maui. Vist den smukkeste af Hawai'i-øerne.

Vi stod tidligt op for at nå vores udflugt og fik en hurtig morgenmad på dækket. Vejret var flot, men lidt skyet.

Efter lidt ventetid blev vi sammen med syv andre gæster ført til vores bus og vores guide, Luke, som viste sig at være en super god guide.

Efter at have kørt en halv times tid nåede vi til det regnskovsområde, som vi skulle på vandretur i. Vi blev udstyret med vandrestokke og madpakker, og så gik vi ellers afsted. Vi gik over bakker og gennem vandløb, og blev vist mange forskellige planter - og fik lov til at smage på flere af dem. Vi så flere vandfald og fik lov til at bade i to af dem. Vi gik langs gamle vandingskanaler og vi blev møgbeskidte.

På vej tilbage blev der også lige tid til at stoppe og få en "shaved ice". Det smagte overraskende godt.

Tilbage på skibet kunne Thomas lige nå at få en halv times lur, inden vi skulle af sted igen. Vi skulle til Old Lahaina Luau på den anden side af øen.

Luaen var smukt placeret ud til vandet, lige til solnedgangen. Vi fik leis, drinks, så lidt hawaiiansk håndværk og så dem grave grisen op af jordovnen. Maden var hawaiiansk, men var nu ikke den helt store oplevelse. Showet var til gengæld flot. Stemningen og solnedgangen var fantastisk.

Tilbage på skibet hoppede vi næsten på hovedet i seng.

Søndag den 6. maj

I dag vågnede vi op i Honolulu. Thomas var stadig helt udkørt efter i går, så vi lod ham sove så længe som muligt. Rasmus hentede morgenmad og så spiste vi det på værelset inden vi gik ned for at check ind til vores udflugt. Vi skulle på hike igen idag.

Det var en lidt kortere tur i dag, og der var flere i gruppen. Desværre var det ikke helt så godt som i går - guiden var ikke speciel god. Men naturen var flot og det var en flot oplevelse oppe i bjergene.

Tilbage på skibet fik vi frokost og Thomas fik en lur, mens Rasmus strøg skjorter og Christina var til frisør.

Da vi havde klædt os fint på gik vi ned på havnen igen, hvor vi blev hentet af en limousine.

Limousinen kørte os til Waikiki Beach, hvor vi blev modtaget af præsten og vores "Wedding Planner". Stranden lå rigtigt flot med Diamond Head i baggrunden og solnedgangen var lige på vej, så det var rigtig romantisk.

Præsten var rigtig god og holdt en smuk ceremoni, hvor vi fik fornyet vores løfter til hinanden. Hun var rigtig god til også at inddrage Thomas. Christina og Rasmus gav hinanden en lei og bagefter gav vi sammen Thomas en lei, mens vi fortalte ham, at hvor vigtig han var for os. Bagefter fik vi taget billeder på stranden med den nedgående sol i baggrunden - de billeder glæder vi os til at se. Vi fik også kage inden vi blev kørt tilbage til skibet.

På skibet klædte Christina hurtigt om, inden vi gik til aftensmad. Vi var ved at være godt trætte, så det blev en kort aften, inden vi gik i seng.

Mandag den 7. maj

I dag ankom skibet til Kauai tidligt om morgenen. vi stod op og havde en smule travlt med at få tøj, pakket og få spist morgenmad. Men vi nåede det, og kom frem til samlingsstedet for vores udflugt 5 minutter før tid, for blot at finde ud af, at vi havde set forkert på mødetidspunktet, så vi havde lige pludselig 20 minutter.

Vores udflugt i dag var et river cruise. Først kørte vi med bus hvor chauffør fortalte om øen, og vi havde et kort stop ved Lydgate Beach park.

Derefter gik vi ombord på en flod båd hvor vi sejlede ca. 40 minutter ned af Wailua floden, hvor vi blev underholdt med sang og hula dans. vi sejlede hen til Fern grotto, som var en grotte omgivet af brejner. Det var dog noget af en skuffelse, for det viste sig, at man ikke kunne komme ind i grotten og at bregnerne var mere eller mindre forsvundet efter 2 orkaner. Men den omkringliggende natur var utrolig smuk.

Da vi sejlede tilbage fortalte skipperen om alle de forskellige film, som var blevet optaget i området.

På tilbagevejen i bussen stoppede vi ved 'Opaeka'a vandfaldet.

Da vi kom tilbage til cruiseterminalen tog vi en shuttlebus til et shoppingcenter, det var imidlertid ikke ret godt, men vi fik da spist frokost. Så vi tog en shuttle tilbage til cruiseterminalen hvor vi hoppede på endnu en shuttle som kørte hen til et andet mere souvenirpræget shoppingområde hvor der også lå en strand. Vi fik købt nogle souvenirs, spist shaved is, og soppet lidt i vandet ved stranden.

Tilbage på skibet fik vi en lur. Thomas sov helt til vi skulle spise aftensmad, så han var bestemt ikke frisk, da vi skulle spise. Han blev sulten senere på aftenen, så han og Rasmus bestilte roomservice, mens Christina sov.

Tirsdag den 8. maj

Dagen i dag blev brugt på afslapning. Vi sov helt til 9.20¨- vi må have trængt til søvn efter dagene på Hawaii. Efter morgenmaden fik vi ryddet lidt op i kahytten og Thomas fik leget med nogle af de mange gaver han får i vores fish extender.

Efter frokost gik Rasmus og Thomas ned i "lab'en", hvor de så trylleshow, lavede Mickey hoveder og så videnskabsshow. Imens shoppede Christina inden den stod på afslapning på altanen med en bog mens Thomas og Rasmus var i poolen.

Thomas fik en pingvin af sin hemmelige Mickey. Han kunne ikke finde på hvad den skulle hedde, så vores tjener spurgte hendes andre gæster om de havde nogle ideer. Thomas kunne ikke beslutte sig, så den kom til at hedde Vralte (Waddles) Milkshake Tux - Dejligt nemt og lige ud af landevejen ;-)

Efter aftensmaden blev Thomas puttet, mens vi andre slappede af med en god bog.

Onsdag den 9. maj

Endnu en dag på havet. Vi sov igen dejligt længe og gik op og fik morgenmad. Rasmus kom ekstra meget mælk i kaffen i dag, for vi skulle have indsamlet nogle mælkekartoner til vores kano til konkurrencen i morgen. Vi fik samlet 8 styk.

Efter morgenmaden gik vi til origami-lavning. Vi lavede svaner, krabber og kaniner.

Bagefter var det tid til "Mickey 200": 16 hold konkurrerede om at lave den hurtigste bil ud af en gulerod og en kartoffel. Vi vandt desværre ikke, men kom på en flot tredje-plads.

Efter frokost og en middagslur gik Thomas og Rasmus til "A Pirates Life for Me", hvor to hold dystede i forskellige pirat-discipliner: der blev svabet dæk, grinet af piratvittigheder og kastet med guldskatte. Vores hold vandt heldigvis.

Om aftenen var der "Golden Mickey"-show, så Thomas fik kombineret to af sine yndlingsting: guld og Mickey.

Før og efter aftensmaden byggede vi på kanoen. Vi synes selv, den bliver ret flot. Vi fik også testet den i badekarret. Den skal kunne bære en dåse sodavand.

Torsdag den 10. maj

I dag skulle vi sætte uret en time frem, så klokken var ti inden vi kom op. Efter morgenmaden gik vi ned for at scrapbooke, men det var næsten umuligt at få nogle materialer for mængden af grådige amerikanere. Vi fik imidlertid fat i nogle ting til vores kano.

Da vi havde var færdige med vores kano, gik vi op til Goofy poolen, hvor konkurrencen skule være. Der var en del kanoer og selv om der var en del kategorier vandt vi desværre ikke. Men Thomas fik en fin drikkedunk og en nøglering for hans deltagelse.

Da vi havde sovet eftermiddagslur, gik vi rundt på skibet og delte vores gaver ud. Det tog sin tid, for vi skulle dele 93 ud.

Efter aftensmaden gik Rasmus ud for at få fingrene i de sidste to autografer vi stadig mangler til den skattejagt vi deltager i. Vi andre gik ned i kahytten.

Fredag den 11. maj

De sidste par dage har vi stillet urerne frem hver aften, så vi er ved at være lidt trætte om morgenen. Her til morgen gik Rasmus op og hentede morgenmad, mens Christina og Thomas sov lidt videre. Da vi havde fået spist morgenmad gik Thomas og Rasmus til et foredrag med kaptajn Fabian, som fortalte om hvordan man byggede et krydstogtskib. Fabian havde ledet Disneys del af byggeriet af deres to nye skibe, så det var noget han vidste noget om. Der var store forskelle på hvordan de to nye skibe var blevet bygget i forhold til hvordan de to gamle var blevet bygget. Både på grund af nyere teknologi, men også på grund af forskelle mellem hvordan man gjorde det i Italien, hvor de to gamle er bygget, og hvordan man gør det i Tyskland, hvor de to nye er bygget.

Foredraget trak lidt ud, så vi nåede ikke origami-foredraget. I stedet fik vi helt styr på de sidste ting til skattejagten. Rasmus gik på jagt efter de sidste hilsener fra besætningsmedlemmer, og da han kom ned i atriummet, var der fest. Han ringede op efter Thomas og Christina, og så kom de ned. Thomas fik danset løs, da han først fik overvundet sin generthed.

Efter festen gik vi op og gjorde klar til pirattøj på - det var nemlig pirataften i aften.

Christina havde det lidt skidt, men Thomas og Rasmus kom rundt og fik taget billeder med alle piraterne. Arrr.

Så gik vi til aftensmad. Jaani lavede en kanin til Thomas, som straks blev lavet om til en pirat-kanin.

Bagefter var der piratfest på øverste dæk, som blev afsluttet med fyrværkeri og buffet.