Home

Dover-Barcelona 2017

20. juli 2017

Dagen startede tidligt, da vi skulle være ude af huset kl. 8, da vores rengøringskone kom. Christina startede dagen med et besøg hos jordemoderen, mens drengene hyggede sig på biblioteket.

Da Christina var færdig ved jordemoderen hentede hun drengene på biblioteket og vi gik hen på cafe Peace hvor  vi fik brunch, hvorefter  vi fik vekslet penge og købt nogle batterier til kattenes madskåle.

Da vi kom hjem fik vi pakket færdig og drog mod lufthavnen, hvor vi hang ud i loungen inden vi skulle flyve mod Gatwick. Desværre var flyet næsten time forsinket, og der var meget kø på motervejen fra Gatwick, så klokken var næsten 21 (dansk tid) inden vi nåede frem til hotellet. Heldigvis sov Jakob det meste af vejen i bilen, så han var frisk nok til at spise aftensmad, da vi nåede frem.

Da vi havde spist gik vi tilbage til vores værelse, hvor Jakob under store protester blev puttet. Vi andre fladede ud inden vi lagde os til at sove omkring midnat.

21. juli

Jakob vågnede omkring kl. 7 og var gevaldig frisk, så det blev vi andre også i løbet af en halv times tid. Efter lidt morgenhygge med diverse Ipads gik vi over for at spise morgenmad. Det var imidlertid ikke ret godt (I Christinas omelet var der både hår og æggeskaller, så den sprang hun over), men vi blev da mætte. Tilbage på hotelværelset var vi i bad på skift og fik pakket vores ting sammen.

Lidt over 12 blev vi hentet af en taxi og kørte den korte vej ned til havnen, hvor vi fik tjekket ind og gik ombord på skibet. Der var mange mennesker oppe at spise frokost, så vi kunne kun finde en plads udenfor. Det var imidlertid en smule koldt, da der var en kraftig kold vind, så inden desserten fandt vi et bord indenfor. Da vi havde spist var vores kahyt klar, så vi gik derned og kunne se, at to af vores kufferter allerede var kommet. Så mens drengene legede gemmeleg fik Rasmus og Christina pakket ud.

Derefter stod den på åbent hus i børneklubberne. Nu da Thomas er blevet 11, kan han komme ind i en ny klub, så den var vi henne og tjekke ud. Jakob synes den var ret sej og var noget utilfreds med, at han ikke kunne komme til at spille Super Mario fordi der var optaget ved skærmen. Vi var også et smut omkring labben og clubben, hvor Jakob hyggede sig.

Efter den langsommelige men obligatoriske sikkerhedsøvelse slappede vi af i kahytten med film og leg med Blaze og hans monstermaskiner inden aftensmaden. Jakob var noget træt mens vi spiste, men det gik. Efter maden gik vi lidt rund på skibet og spillede brætsoil i Promonade Lounge inden vi gik tilbage til kahytten og åbnede vores første fish extender gaver.

Derefter blev Jakob puttet og vi andre slappede af med en softice og diverse elektronik.

22. juli

I løbet af de tidlige morgentimer ankom vi til Le Havre. Det larmede ret meget, så Christina vågnede og kunne ikke falde i søvn igen, så hun lå og surfede mens drengene snorkede videre. Da alle mand var vågnet og vi havde fået tøj på, gik vi op til første omgang af den længe ventede Disney morgenmad. Da vi ikke kunne proppe mere med, gik vi ned i Promonade Loungen og spillede flere brætspil. Da klokken blev ti gik vi til opent hus i Edge, hvor Christina og Thomas forsøgte sig som rockstjerner og Rasmus og Jakob som fodboldstjerner. Ingen af os havde den helt store succes. Derefter spillede vi Super Mario sammen - Det var ret sjovt.

Efter lidt isspisning på dækket gik vi ned i kahytten og slappede af og pakkede varmt tøj til en tur ind til Le Havre. Efter frokost gik vi fra borde og tog Shuttlebussen ind til byen. Her gik vi lidt rundt og endte i et shoppingcenter hvor vi fik købt lidt franske delikatesser.

På vejen tilbage kom vi forbi et bryllup på rådhuset. De var på vej væk i deres biler og der er åbenbart en tradition for at bilerne dytter hele vejen hen til feststedet, så det larmede en del. Tilbage på skibet, så drengene Otto er et næsehorn mens Christina fik en lur.

Der var ikke mange til aftensmad, da vi er i havn helt til 23.30, så da vores tjenere endelig kom, fik vi hurtigt spist - Og nydt showet med Mickey Mouse. Efter maden stod den i gen på brætspil i Promonade Loungen inden vi gik tilbage til kahytten og så lidt Boss Baby inden Rasmus og Thomas skulle ned i teatret og se den nye Spiderman film. Imens puttede Christina Jakob, og da han sov, så hun en film på computeren, mens hun nød nogle af de nyindkøbte franske macarons.

23. juli

Vi havde håbet at Jakob ville sove lidt længere end normalt, da han er kommet senere i seng end han plejer de sidste par dage. Det var han imidlertid ikke enig i, så vi var alle forholdsvist tidligt vågne. Men vi havde en del Fish extendergaver der skulle åbnes, så vi var først oppe og spise morgenmad omkring 8.30.

Efter morgenmaden osede vi i butikkerne og spillede brætspil i Promenade Loungen  indtil klokken blev ti og vi kunne komme op i Edge. Thomas og Jakob ville gerne spille nogle af de mange videospil de har deroppe, men alt var optaget, så vi spillede flere brætspil i stedet for.

Kl. 11 tegnede Thomas og Christina Fedtmule. Instruktøren var imidlertid ikke ret god, så vi sad og savnede Malory, som har været vores tegneinstruktør de sidste par år.

Efter frokost slappede vi af i kahytten og Christina fik sig en lur mens drengene var i labben. Da de kom tilbage løb Thomas og Christina årets 5 km på dæk 4 og fik fortjent deres Pluto medaljer bagefter. De fik også taget et billede sammen med Pluto (og fik mange spørgsmål fra de øvrige passagere om, hvor vi havde fået de flotte medaljer fra).

Efter et par tiltrængte bad gik vi til aftensmad, hvor vi i dag skulle tegne de figurer der kommer med i en film efter desserten. Det synes drengene altid er sjovt. Efter maden tog vi til show, det var meget hyggeligt og handlede om Walt Disneys karriere.

Derefter var det sovetid for Jakob. Thomas og Rasmus tog til piratfest, da der er kommet et nyt show som Thomas gerne ville se. Efter showet snuppede de lidt pandekager fra efter-fest-buffeten, og da de kom retur var det sengetid for den sidste del af familien.

24. juli

Efter lydt morgenhygge med gaver fra fish extenderen gik vi op i Cabanas og fik morgenmad. Bagefter åbnede Edge  og vi skyndte os ind og fik sat os ved WiiU'en, så vi kunne spille Super Mario. Det krævede imidlertid lidt hjælp fra personalet i klubben, for nok kom vi først hen til WiiU'en, men controllerene blev taget af de andre børn i klubben.

Da vi var døde tilstrækkeligt mange gange gik vi ned i biografen, hvor vi skulle se Cars 3. Jakob holdt desværre ikke hele filmen ud, så han og Rasmus gik ned i kahytten og legede, mens Christina og Thomas så filmen færdig. Efter filmen gik vi op på niende, hvor vi spiste frokost på dækket. Det var lidt koldt i skyggen, så drengene fik hvert deres tæppe at varme sig med. Jakob var ikke meget for at spise frokost, for vi havde sat os ved siden af tag selv softicen, så han ville hellere have is.

Resten af eftermiddagen hyggede vi i kahytten, Christina fik en lur og drengene så film. I aften var det Formal Night, så vi tog pænt tøj på inden aftensmaden. Vi forsøgte at tage nogle billeder af Christina og drengene, men de var ikke så samarbejdsvillige.

Efter maden gik vi en tur på promenadedækket så Jakob kunne få brugt noget af hans krudt, men han ville hellere ned i kahytten, så det blev en forholdsvis kort tur. Det var ellers lækkert på dækket, for vi er endelig ved at være nede ved det gode vejr.

Thomas og Jakob så lidt af LEGO Batman mens Rasmus var nede for at booke vores næste cruise. Han måtte imidlertid returnere til kahytten uden en booking, da man skal være mindst 1 år, for at kunne sejle over Atlanten.

Mens Rasmus puttede Jakob gik Christina og Thomas til show. Det var Twice Charmed i aften. Efter showet spiste vi pizza i kahytten og nød den dejlige lyd af Jakob sov snorksov.

25. juli

I dag ankom vi til Lissabon i løbet af de tidlige morgentimer. Vi havde ikke de store planer for dagen, og havde ikke besluttet om vi ville gå fra borde eller ej. Efter en gang morgenhygge i kahytten gik vi op og fik morgenmad. Vi besluttede os for at blive på skibet, da vejret endelig var varmt nok til poolen. Desværre var det kun den ene pool der var åben og livrederne var ret emsige, men vi hyggede os et par timer i vandet inden det var tid til frokost.

Efter frokost var der afslapning i kahytten. Drengene så film, Christina sov og Rasmus ordnede vasketøj (så han mener nok ikke at der var afslapning i kahytten :-) )

Christina gik op på dæk fire omkring kl. 15 for at få sig en løbetur. Den blev dog en del kortere end planlagt. Både fordi det var meget varmt, men også fordi de spærrede noget af løbebanen, da der skulle gøres klar til afsejling, så det besværliggjorde løbeturen en del.

Da hun var tilbage i kahytten spillede vi spil og da Christina gik i bad, gik Rasmus og Jakob op og så skibet lægge fra kaj, mens Thomas så Ice Age.

Efter aftensmaden gik drengene ind til showet "Who wants to be a Mouseketeer" mens Christina slappede af i kahytten. Mouseketeer-showet var en "Who wants to be a Millionaire"-kopi med Disney-spørgsmål. Vi kom ikke op og prøve, men vandt alligevel en særlig pin i lodtrækning til sidst, så Thomas var ret glad.

Vi mødtes senere i teatret til Tangled. Jakob og Rasmus så ca. 2/3 af showet inden de gik ned i kahytten hvor Jakob blev puttet.

Da Thomas og Christina var retur i kahytten blev Thomas også lagt i seng. Vi andre fik skrevet dagbog og slappet lidt af inden det også blev sengetid for os.

26. juli

Da vi vågnede var vi tæt på Cadiz. Da Christina skulle hjælpe Jakob i tøjet kunne hun se, at han havde et voldsomt udslet over det meste af kroppen, så vi blev enige om, at vi hellere måtte en tur forbi skibets læge. Vi fik noget Benadryl, som vi kunne give ham i løbet af dagen (vi endte dog med ikke at give ham det, da udslettet ikke blev værre i løbet af dagen)

Efter lægebesøget til 160$ gik vi op og fik morgenmad, da vi havde spist gik vi ned i kahytten for at hente vores ting så vi kunne gå i land. Vi gik lidt rundt i byen, men der var ikke så meget at se på. Gaderne var smalle og der var ret mange mennesker, da der var 4 krydstogsskibe i havn. Så da vi havde fået købt noget vand, gik vi retur til skibet, hvor vi fik frokost og hyggede i poolen et par timer.

Senere gik Rasmus og Jakob i labben mens Thomas og Christina var nede i Promenade Loungen og tegne Andersine. Bagefter gik vi ned og bookede en "placeholder"-booking til vores næste krydstogt. Vi havde ellers tænkt os at sejle den transatlantiske næste efterår, men der skal man være mindst et år, så i stedet bestilte vi en placeholder, som garanterer os rabat på det næste krydstogt hvis vi sejler igen inden 2 år.

Efter aftensmaden var vi ude og dele vores Fish Extender gaver ud og sluttede af på dækket med tag selv softice.

27. juli

Sidste dag på cruisen. Ugen er fløjet afsted. Vi startede dagen med den sædvanlige morgenmad. Derefter tullede vi lidt rundt på skibet og kiggede lidt i butikkerne. Rasmus fik købt nogle halspasteller til at pleje hans ømme hals. Derefter gik vi tilbage til kahytten, hvor vi kunne konstatere at vores roomsteward endnu ikke havde ordnet det. Det var lidt irriterende, men vi gik ind alligevel og fik pakket de fleste af vores ting.

Derefter gik vi til frokost og spillede spil i promonade loungen. Resten af eftermiddagen gik med filmkiggeri i kahytten.

Efter aftensmaden var vi til show - Disney dreams som vi alle godt kan lide. Retur i kahytten fik vi stillet vores kufferter ud og fik puttet drengene, da vi skal tidligt op i morgen.

28. juli

Christina vågnede allerde ved 4.30 tiden da skibet lagde til kaj. Hun småblundede indtil 6.50 hvor hun stod op og pakkede de sidste ting. 7.30 blev resten af familien vækket og fik tøj på, inden vi gik op og spiste morgenmad. Derfetre ville vi gå af skibet, men der var en ret lang kø, så det tog lang tid at komme af skibet, men da vi først var kommet ud fik vi hurtigt vores bagage og en taxa. Han startede godt nok med at køre os det forkerte sted hen, men tog ikke betaling for at køres til den korrekte adresse.

På hotellet fik vi sat vores bagage, da vi endnu ikke kunne tjekke ind, og gik derefter ud og så på området. Vi gik hen i et stort shoppingcenter, hvor vi kiggede på butikker og spiste frokost. Vi var tilbage på hotellet kl. 14, hvor vi fik tjekket ind og slappet lidt af.

Sidst på eftermiddagen gik vi ned på stranden. Vi skulle egentlig bare se den, men vi endte med at blive der et godt stykke tid. På vejen tilbage til hotellet fandt vi en lillle restaurent hvor vi fik en ikke særlig god aftensmad.

Tilbage på hotellet fik drengene gang i Ipaderne, inden Jakob skulle sove.

29. juli

I dag sov vi forholdsvist længe og var først nede og spise morgenmad omkring kl. 10. Efter morgenmaden gik vi tilbage til værelset og fik skrevet postkort. Drengene legede med Jakobs nye figurer fra PJ Masks.

Vi gik hen i centeret og fik frokost og fik købt noget mere vand. Retur på hotellet fik Christina en lur mens drengene hyggede med hver deres Ipad. Da Christina vågnede fik vi badetøj på, og gik op i poolen på hotellets tag. Her brugte vi resten af eftermiddagen.

Rasmus hentede pizza til aftensmad som vi spiste på værelset. Derefter stod den på hygge indtil Jakob skulle puttes.

30. juli

Efter morgenmaden gik vi til stranden. Her lejede vi et par liggestole og en parasol. Så gik det meste af dagen ellers med at bade og bygge sandslotte.  Der var en del bølger og en træls understrøm, men den forsvandt heldigvis når man var kommet ca. 2 m ud i vandet. Det var ret dybt, så Jakob kunne ikke bunde, men det var nu ret hyggeligt alligevel. Vi fik også lidt let frokost på stranden.

Christina og Thomas blev noget urolige over en strandsælger, der gravede noget ned i sandet nær dem, men det var heldigvis bare en pose med de strandtæpper, han solgte, og ikke noget ulovligt.

Hen på eftermiddagen gik vi tilbage på hotellet, klædte om og gik ned i centret, hvor vi fik texas-mad: tortillaer og spareribs.

Tilbage på hotellet hyggede vi med diverse Ipads og bøger inden det blev sengetid.

31. juli

Formiddagen gik oppe ved hotellets pool, hvor drengene rigtigt hyggede sig i den lille pool, som ikke er dybere end Jakob kan bunde.

Til frokost gik vi over på en italiensk restaurant, hvor vi fik pizza og pasta. Det var rigtigt godt. Jakob spiste næsten en hel voksenstørrelse pizza.

Vi købte noget brød og pålæg med hjem til aftensmad, så vi slap for at skulle ud og lede efter et sted at spise.

Om eftermiddagen slappede vi af på værelset og Christina fik sig en lur. Aftenmaden blev indtaget rundt om et lille bord i det ene værelse.

1. august

I dag vågnede Jakob allerede kl. 5 og ville ikke rigtigt sove igen, så alle andre end Thomas som sov i værelset ved siden af, var godt trætte da vi stod op 7.30.

Efter morgenmaden stod den på sightseeing. Vi købte billetter til den lokale hop-on/hop-off-bus, som kørte rundt i forskellige ruter i dobbeltdækkerbusser. Det var lidt svært at finde stedet, hvor vi skulle stå på bussen, men det lykkedes da til sidst. De havde lovet overskyet vejr, og vi fik da også lidt regn engang imellem, men heldigvis kunne de køre et tag henover os.

Vi startede på grøn rute, som gik rundt herude i strand-distriktet gennem den gamle olympiske by, og kørte videre med rød rute op til toppen af Ramblaen. Vi havde lovet drengene en tur i El Corte Inglés, et indkøbshus med en stor legetøjsafdeling. Vi spiste også frokost oppe på deres restaurant, men Rasmus kludrede i det med bestillingen og det tog ret lang tid at få maden. Så drengene og Christina frøs ret meget da han endelig kom med maden, da der var skruet lidt rigeligt op for airconditionen i spiseområdet, så det var ikke den store succes.

Herefter fortsatte vi på blå rute, som kørte forbi blandt meget andet Sagrade Familia, som er ret imponerende og FC Barcelonas stadium. Vi var næsten de eneste som ikke stod af ved stadiumet, men Thomas gad i hvert fald ikke ind og se noget med fodbold.

Efter hele turen rundt gik vi ned af Ramblaen, som var overfyldt med turister. Jakob faldt i søvn i klapvognen på vejen, så vi satte os på underetagen på den sidste del af busturen tilbage, så han kunne få lov til at sove videre.

Vi spiste aftensmad på samme italienske restaurant som dagen. Jakob var dog ret ulidelig og ville ingenting, da han lige var vågen. Han blev først sig selv, da han fik en is han sad og spiste i klapvognen mens vi gik hjem.

2. august

Jakob sov heldigvis bedre i nat og vågnede først omkring kl. 8. Efter morgenmaden var vi var i poolen indtil vi begyndte at blive sultne hen på eftermiddagen. Vi kunne imidlertid ikke komme ind på vores værelse, da nøglen ikke virkede, så vi blev et øjeblik i tvivl om, hvorvidt vi skulle have rejst hjem i dag.

Da Rasmus havde fået en ny nøgle fik vi tøj på og gik  hen og fik kylling og wraps på en KFC-inspireret restaurant. Vi sad længe på restaurenten, da Thomas og Jakob rigtigt hyggede sig. Vi sad også og snakkede om navne til lillebror. Jakob mener helt bestemt at han skal hedde Batman.

Vi købte noget brød hjem til aftensmad, som vi spiste på værelset, inden Rasmus og Christina pakkede mens drengene hyggede med Ipads og film.