Home
Cruise 2011 side 3

Cruise 2011

Fredag d. 9. september

Så blev det endelig tid til afrejse, det har vi ventet på og glædet os til længe.

Ved 11-tiden kom Maj-Britt og John og vi fik gjort huset og misserne helt parat til at være alene de næste 4 uger.

Vi kørte til Aarhus Lufthavn og fik checket ind. Bagagen kunne heldigvist checkes ind helt til Barcelona, men vi kunne kun få vores boarding kort til København. Så i København blev det lidt stresset, da vi skulle helt fra indenrigsterminalen til "transfer service" (og der var langt) og tilbage til gaten. Så vi kom fræsende med Thomas på skuldrene og håndbagagen flyvende rundt omkring os. Men vi nåede det og kom fint med flyet.

Det var en kort tur fra København til Berlin (der var vist medvind, for flyvetiden var en del kortere end planlagt), men vi skulle alligevel have serveret, så stewardesserne havde travlt. Det hjalp nok heller ikke på det, at der vist var en del, der skulle til fest i Berlin og derfor skulle købe drinks.

I Berlin var flyet forsinket, men det var sidste ben på den her del af vores rejse, så vi kunne heldigvis tage det roligt. Så efter noget ventetid kom vi ombord på flyet, hvor Thomas og Rasmus så "Hop" (om Påskeharen), mens Christina slumrede lidt.

Vel ankommet til Barcelona Lufthavn ringede vi til hotellet, så vi kunne blive hentet af shuttle-bussen. De lovede at sørge for at den kom hen til vores terminal (normalt kører den rutefart mellem hotellet og terminal 1, men vi var kommet til terminal 2). Men vi ventede og ventede, indtil en anden buschauffør, som vi havde snakket med tidligere, forbarmede sig over os og tilbød et lift.

På hotellet fik vi checket ind og slappet lidt af, inden vi gik i seng.

Lørdag d. 10 september

Vi stod op lidt over 8 og gik ned for at spise morgenmad.

Da vi havde spist gik vi tilbage til værelset og fik pakket vores ting og fundet badetøjet frem.

Vi hyggede os ved poolen i en times tid - vi legede både guldfisk, diamantfisk, klumpfisk og haj.

Kl. 12 kom bussen og hentede os. Det tog ca. 30 min at komme til havnen og yderligere 30 min at få tjekket os ind.

Vores værelse/kahyt var allerede klart, så vi var lige nede med vores håndbagage inden vi gik ovenpå for at spise frokost på dækket.

Efter frokost var gik Rasmus ned for at høre om vi havde fået den tjener som vi havde bedt om - En dansker, Marianne. Thomas og Christina gik tilbage til værelset og fik pakket vores kufferter ud. Thomas nød at sætte alle vores magneter på døren.

Kl. 15 mødtes vi med en masse fra den Internetside vi har brugt meget tid på. Det var hyggeligt, og vi fik de lanyards og den pin vi havde bestilt hjemmefra. Christina fik også hentet en t-shirt hun havde købt.

Kl. 16 gennemgik vi den obligatoriske sikkerhedsøvelse. Derefter fik vi en is på vores veranda.

Efter sikkerhedsøvelsen gik vi tilbage til vores kahyt, hvor Thomas fik en lur. Efter luren var vi nede og hilse på Mickey som i dagens anledning var klædt i spansk tøj. Bagefter var vi rundt og se de to børneklubber, som Thomas må komme i. I den ene mødte vi to andre danske børn, som vi snakkede lidt med.

Inden aftensmaden var vi inde at se velkommenshowet - Det var ok, men der var en masse praktisk information som Thomas synes var ret kedeligt, så han var lidt muggen.

Vores danske tjener var super sød og vi havde fået et dejligt bord ved vinduet, hvor vi kunne sidde og se på, at vi sejlede ud af Barcelonas havn.

Thomas fik en Mickey Mouse-is med chokoladesovs på. Det var lige som at have fødselsdag mente han. Så vores tjener lovede ham, at så skulle hun nok sørge for at han havde fødselsdag hver dag på skibet.

Efter maden fik vi en tur på dækket og nød dagens indtryk. Først kl. 23.15 lå Thomas i hans seng.

Søndag den 11. september

Dagen startede for Christina kl. 7.30 med en løbetur - Den blev dog kun på lidt over 5 km, da hun havde glemt at få vand med, og det trods det tidlige tidspunkt allerede var godt varmt.

Da hun kom tilbage var Thomas og Rasmus lige stået op. Thomas blev glad for at se, at vi allerede havde fået gaver i vores Fish Extender. Vi havde aftenen i forvejen bestilt roomservicemorgenmad så da den kom, satte vi os ud på altanen og nød det skønne vejr.

Efter morgenmaden hyggede vi os i kahytten, og nød at være på ferie og ikke havde travlt.

Kl. 11 skulle vi lave Flubber i en af børneklubberne, men vi gik lige et smut omkring dæk 9 og fik en second breakfast i form af pandekager og syltetøj.

Det var hyggeligt at lave Flubber selvom Thomas var lidt tilbageholdende, men det er også lidt overvældende, da amerikanske børn er noget mere fremme i skoene end Thomas er vant til.

Da vi var færdige gik vi ned i kahytten og skiftede til badetøj og tilbragte et par timer ved poolene. Derefter var det lur tid, men Thomas skulle lige inspicere nogle af de mange gaver som strømmer ind.

Efter Thomas lur, gik han og Rasmus ned i klubben for at være til en "Små Einsteins"-aktivitet. De sang, spillede instrumenter, tegnede og dansede. Bagefter gik de op og fik pænt tøj på inden de gik ned og hilste på Mickey i hans smoking og bagefter gik de til dansefest.

Christina gik i biografen og så The Help. da hun var færdig gik hun tilbage til kahytten og skiftede tøj inden hun mødes med de 2 andre til dansefesten.

Efter aftensmaden hilste vi på Fedtmule og Mickey og gik en tur hele vejen rundt på skibet. Derefter fulgte Rasmus os ned til kahytten, hvor han sagde godnat til Thomas inden han smuttede hen i biografen for at se Tron. Thomas fik en godnathistorie og en sang og faldt hurtigt i søvn derefter.

Mandag d. 12. september

I løbet af natten var vi nået til Gibraltar. Så efter morgenmaden gik vi fra borde og gik ind til midten af Gibraltar. Vi havde først en planlagt udflugt om eftermiddagen, så vi gik ind på turistkontoret og fik et kort over byen og besluttede os for at gå op af "The Rock" og se en gammel maur-borg, som vi kunne se nede fra byen.

På vejen gik vi lige forbi en af de mange foto-forretninger (Gibraltar er toldfrit område, så byen er fuld af foto-, parfume-, alkohol- og smykkebutikker) og købte en kikkert, som Rasmus gerne ville have. Derefter bevægede vi os op af bjerget.

Gibraltar er bygget op af bjerget, så vi gik op af de mange snoede og smalle veje, som hurtigt blev til trapper i stedet.

Til sidst nåede vi op til den gamle borg - og efter at billetmanden forærede os 50 euro-cent, som vi manglede for at kunne betale, fik vi billetter til at komme ind. Vi fortsatte også lidt op af bjerget, forbi nogle tunneller fra 2. Verdenskrig (som desværre var lukkede) og ind i nogle gamle ruiner fra da byen blev belejret af Spanien.

Så var det tid til at gå ned igen. Det gik lidt hurtigere ned, end det havde gået op.

På vej tilbage skulle vi lige have handlet lidt vand og andre fornødenheder til resten af sejlturen. Der lå et stort supermarked nær ved skibet, og der købte vi 24 liter vand og lidt andre ting. Rasmus havde kækt sagt, at dem kunne han godt bære tilbage til skibet - men det fortrød han en del gange på vejen. Men vi nåede da til sidst tilbage, og efter at have sat vores ting i kahytten og fået en tør trøje på, gik vi op og fik frokost i Topsiders.

Efter frokost var det tid til vores udflugt. Vi gik ned i en bus, der holdt udenfor skibet, hvor en hurtig-snakkende gibraltansk chauffør var klar til at vise os rundt på øen.

Første stop var Europa Point, det sydligste punkt i Gibraltar, hvorfra man kunne se til Afrika.

Derefter gik turen op af bjerget til St. Johns Caves. På vejen introducerede vores chauffør os for de berømte og berygtede gibraltanske aber. Vi havde vist fået fortalt Thomas lidt for meget om, at han skulle passe på aberne, for han var endt med at blive helt bange for dem.

St. Johns Caves er en serie af drypstenshulerne, hvor vi kom ind og så det øverste. Under krigen blev hulerne brugt til at huse sårede soldater. Nu er den største af hulerne indrettet som koncertsal. Man kan blive guidet på en lang tur ned gennem hulerne, men vi nøjedes med at se de øverste, let tilgængelige huler.

Så gik det ellers nedad igen, med et par enkelte stop for at se udsigten og aberne.

Tilbage på skibet klædte vi hurtigt om inden vi gik ned for at se show. Den her gang var det et imponerende flot trylleshow.

Efter showet var det tid til aftensmad. Vi skulle spise i Animators Palate, hvor vi fik det flotte show, hvor restauranten og tjenerne langsomt skifter fra sort/hvid til kulørt.

Efter maden ville vi til "Family Scavenger Hunt". Her skulle vi i konkurrence med andre familier så hurtigt som muligt finde ting fra en liste, som værten læste op. Det var alt lige fra "En mand med læbestift" til "en hullet sok". Vi vandt desværre ikke, men det var super sjovt.'

Så blev det tid til at gå i seng. Det er begyndt at vippe lidt nu, hvor vi er nået ud i Atlanterhavet.

Tirsdag d. 13. september

Christina stod tidligt op og løb en lang tur på dæk 4. Det vippede stadig en del, så en gang i mellem forsvandt dækket lidt under hendes fødder. Imens snorkede Thomas og Rasmus - og det blev de ved med indtil Christina vækkede dem  2½ time senere fordi at de snart pakkede morgenmaden væk.

Men vi gik op og fik en lækker morgenmad.

Bagefter var det tid til at lave vulkaner i laboratoriet. Vi kom på et hold med en del andre børn og skulle blive enige om hvilke ingredienser, der skulle i vulkanen (lim, eddike, farvestoffer osv.), hvad vulkanen skulle hedde og flere andre ting. Bagefter skulle vi lave en by og mennesker af "lick'm stick'm". Til sidst kom Dr. Pfopfenstein bagepulver i og fik vulkanerne til at "eksplodere".

Bagefter gik vi ned i Promenade Lounge, hvor vi lærte at lave origami sommerfugle - vi snød dog lidt og klippede en smule i papiret.

Så delte vi slik ud til "candy swappen" inden den stod på marokkansk frokostbuffet i Topsiders.

Derefter gik drengene i poolen, mens Christina fik sig en lur i kahytten. Der var stadig høj søgang, så det skvulpede en del i poolen. Det var  nu bare sjovt - lidt som en bølgemaskine. Da vi var trætte af at svømme fik vi lidt sandwich og nogle chokoladeovertrukne jordbær i kahytten. Så var vi en tur på sportsdækket for at lede efter minigolf - men der var vist noget vi havde misforstået, for det var der ikke (det havde nok også været en speciel oplevelse så meget, som skibet gyngede). I stedet spillede vi lidt basketball og Rasmus fik stor frustration lammetæv.

Til aftensmaden stod den på caribisk mad i Parrot Cay. Lækkert krydret mad og der blev underholdt med dans - både af rigtige dansere og Minnie Mouse. Vores tjener, Marianne, havde været søsyg i løbet af dagen, så det var rart at vide, at det ikke kun var os, der syntes, at det gyngede en del.

Onsdag d. 14. september

Vi vågnede, men hjælp fra vækkeuret, kl. 7.30 med en strålende Funchal, Madeira udenfor vinduet.

Vi gik op og fik morgenmad på dækket, mens vi nød synet af byen, der vågnede op.

Grunden til at vi stod så tidligt op var, at vi havde booket en strandtur som startede allerede kl. 8.45. Først kørte vi ca. 30 min hen til en lille by, Ribeira Brava, hvor vi havde tid til at købe standlegetøj til Thomas. På vejen fik vi fortalt en masse om Madeira. Det er en rigtig flot ø med utrolig mange bananpalmer og smukke blomster.

Vi kørte videre i ca. 20 minutter inden vi kom hen til stranden, som lå i en lille by, der hed Calheta. Den var desværre noget stenet, så det var svært at gå i vandet. Men vi nød nu dagen alligevel og fik bygget et fint sandslot.

Efter 4 timer på stranden kørte vi tilbage til skibet hvor vi fik lidt at spise inden vi gik ned og så aftenens show som var spansk flamencodans. Det var et flot show, selvom Thomas syntes de larmede meget.

Da showet var slut hyggede vi lidt i kahytten inden vi gik ned og fik aftensmad. I dag fik vi maden meget hurtigt fordi vi gerne ville være færdige, så vi kunne nå "sail away - Say goodbye to Europe" festen. Det nåede vi, men Thomas var ved at være godt brugt, så vi gik ned i kahytten inden festen var slut, og nåede derfor ikke at se nogle karakterer, hvilket Thomas var lidt ked af.

Torsdag den 15. september

I dag sov vi længe - helt til 9.30 - hvilket faktisk var 10.30, da vi i løbet af natten skulle stille uret en time tilbage.

Efter morgenmaden gik vi ned og hentede et papir med 9 små billeder, som forestillede ting på skibet - og så gik den store jagt for at finde ud af hvor billederne var taget. Vi fandt et par stykker inden vi skulle lave masker til aftenens skurkefest.

Efter frokost ledte Thomas og Christina videre efter billederne, mens Rasmus, som ikke var helt på toppen, slappede af i kahytten.

Det lykkedes os at finde alle billederne efter en del søgen.

Aftens show var Villains tonight, hvor mange af Disneys skurke var med. Det var et super godt sjov.

Efter showet var vi lige et smut i kahytten inden det var tid til aftensmad. Thomas nød at de viste tegnefilm (og det gjorde Rasmus vist også). Efter aftensmaden var vi til skurkefest. Det var sjovt og Thomas nød det selvom han var ret træt.